Kuvassa nuori mies on toimistotyössä.

Työt kannattaa ottaa rennosti loman jälkeen. Kuvassa nuori mies on toimistotyössä.

Aloita työt rennosti loman jälkeen

Monen suomalaisen kesäloma päättyy tällä viikolla. Paluu työhön saattaa jopa ahdistaa. Lomalta kannattaa palata hiljalleen, neuvoo psykologi Anna Tienhaara Ylen haastattelussa.

Psykologi Anna Tienhaara Työterveyslaitokselta antaa Ylen haastattelussa muutamia vinkkejä lomaltapaluun onnistumiseksi.

Arkirytmin löytäminen voi viedä aikaa, muistuttaa Tienhaara. Itselle kannattaa antaa aikaa. On hyvä nukkua paljon ja olla ulkoilmassa. Pitää muistaa, että vapaa ei lopu, kun loma päättyy.

Loman jälkeen ei tarvitse pelätä ahdistusta. Se on luonnollinen reaktio muutokseen. Itseltä ei pidä vaatia heti täyttä suoritusta.

Aikaiset aamuherätykset voivat vaatia totuttelua. Ulkoilmasta nauttimiseen kannattaa pyrkiä myös työaikana. Palavereja voi pitää kävellen ulkona sen sijaan, että istutaan sisällä.

Kannattaa miettiä, mitä kaikkea hyvää työssä on. Siitä saa vastapainoa mahdolliselle harmitukselle. Myös arjen hyvien puolien muistaminen kannattaa. Tietyt asiat voivat sujua jouhevammin arjessa kuin lomalla.

Arki on hyväksi eikä vapaa lopu lomaltapaluuseen, muistuttaa Tienhaara.

Lähde: Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste