Alexander Stubb oli Suomen pääministeri vuosina 2014–2015. Stubb on Euroopan investointipankin varapääjohtaja.

Alexander Stubb pyrkii tärkeään tehtävään

Suomen entinen pääministeri Alexander Stubb pyrkii Euroopan komission puheenjohtajaksi.

Stubb lähtee ensin vaaliin, jossa Euroopan kansanpuolue EPP valitsee ehdokkaansa komission johtoon. EPP valitsee ehdokkaansa Helsingissä 8. marraskuuta.

Uusi puheenjohtaja valitaan Euroopan parlamentin vaalien jälkeen ensi keväänä. Euroopan komission puheenjohtajalla on paljon valtaa. Komissio valmistelee, toteuttaa ja valvoo EU:n päätöksiä. Tällä hetkellä puheenjohtaja on Jean-Claude Juncker.

EPP on liberaalien oikeisto- puolueiden ryhmä Euroopan parlamentissa. Suomen kokoomus on EPP:n ryhmässä.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste