Voit tulla onnellisemmaksi, jos et osta paljon uusia vaatteita

Teksti: Meri Tervala
Kuva: Anton Greggas
Uutinen julkaistu: 28.01.2025

Vaasan yliopistossa tehtiin tutkimus vaatteiden käytöstä. Kun ihminen ei osta liikaa vaatteita, hän voi paremmin. Tämä on myös luonnolle hyväksi.

Vaasan yliopistossa tutkittiin, miten uusien vaatteiden ostaminen vaikuttaa hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvisi, että vaatteita kannattaa käyttää pitkän aikaa. Tutkimuksen tekijä Essi Vesterinen sanoo, että sillä on monia hyviä vaikutuksia.

– Ihminen säästää aikaa, kun hän ei käy kaupoissa. Silloin olo on rauhallisempi, koska muotia ei tarvitse seurata koko ajan.

Myös kehonkuva paranee, kun ei osta uusia vaatteita. Kehonkuva tarkoittaa sitä, mitä ihminen ajattelee kehostaan.

– Kehon vertailu voi aiheuttaa paineita. Kun käyttää vanhoja vaatteitaan, voi tutustua itseensä, Vesterinen sanoo.

Vaatteita ostetaan paljon, koska se on normaalia yhteiskunnassa

Essi Vesterinen sanoo, että vaatteita ostetaan liikaa. Tätä kutsutaan ylikulutukseksi. Sillä on monia huonoja vaikutuksia.

– Ostamista kannattaa vähentää, koska se on hyväksi luonnolle. Se on myös hyväksi sinulle itsellesi, koska silloin tulee parempi mieli.

Essi Vesterisen mielestä päättäjillä on vastuu vähentää ostamista. He voivat esimerkiksi muuttaa veroja niin, että ihmiset ostavat vähemmän. Ihmisten pitäisi miettiä, miksi he ostavat uusia vaatteita.

Uusia vaatteita ei kannata ostaa, jos ei tarvitse niitä.

Tekstin on kirjoittanut Mervi Tervala. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.

Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.

Linkki juttuun Moreenimediassa: Vaatteiden loppuun käyttäminen edistää hyvinvointia – ”Kuluttamisen vähentäminen voi olla hyväksi myös itselle” | Moreenimedia

Yksi kommentti artikkeliin ”Voit tulla onnellisemmaksi, jos et osta paljon uusia vaatteita”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)