HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Viiniköynnös parvekkeella – Selkosanomat

Viiniköynnös parvekkeella

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 20.05.2024

Viiniköynnös on lämpimän paikan kasvi, jonka kasvatusta voi kokeilla aurinkoisella tai hieman varjoisella parvekkeella.

Viiniköynnöksestä on useita lajikkeita. Voit valita viiniköynnöksen, jolla on esimerkiksi tummansiniset tai vihreät rypäleet. Joidenkin viiniköynnösten rypäleissä ei ole siemeniä. Puutarhamyymälöistä saat opastusta taimen valintaan ja viiniköynnöksen hoitoon.

Viiniköynnös tarvitsee tilaa

Istuta viiniköynnös isoon ruukkuun. Laita ensin ruukun pohjalle hiukan soraa tai kiviä. Asettele taimi ruukkuun ja täytä ruukku mullalla. Kastele huolellisesti. Jos yöt ovat vielä kylmiä, säilytä taimi sisällä, kunnes yöpakkaset ovat ohi.

Laita ruukku seinän viereen, josta köynnös pääsee kiipeämään seinälle. Tukikeppi voi olla tarpeen.

Lannoita viiniköynnöstä säännöllisesti. Kasteluveteen lisättävä lannoite on kätevä vaihtoehto. Valitse lannoite, jossa on niukasti typpeä, joka kasvattaa liiaksi köynnöstä ja lehtiä.

Tavallisesti viiniköynnökseen kehittyy rypäleitä aikaisintaan toisena kesänä.

Jo ensimmäisenä kesänä rehevästä kasvista saa kuitenkin kauniin parvekekasvin, jolla on isot lehdet.

Viiniköynnöksellä on hyvin pienet, vihertävät kukat, joista kypsyy rypäleitä. Rypäletertut tarvitsevat valoa. Poista isot lehdet, jos ne varjostavat rypäleitä.

Rypäleet ovat terveellisiä

Maukkaissa rypäleissä on vitamiineja ja muitakin terveydelle hyödyllisiä aineita.

Oman viiniköynnöksen rypäleiden siemenetkin voi syödä, koska niissäkin on terveellisiä aineita. Kaupan viinirypäleissä saattaa olla muun muassa säilöntäaineita, joten niiden siemeniä ei kannata nauttia. Lisäksi kaupan rypäleet on hyvä pestä huolellisesti.

Rypäleistä voi tehdä mehua tai hilloa ja niistä saa myös viiniä. Rypäleet voi myös pakastaa.

Talveksi säilöön

Kun sää loppukesällä viilenee, siirrä viiniköynnös talveksi sisälle. Kastele harvoin ja niukasti.

Lisää tietoa viiniköynnöksen kasvatuksesta: www.biolan.fi

Viiniköynnöksen lehdet ovat syötäviä. Niistä voi tehdä esimerkiksi kääryleitä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)