Viidakon kätköistä löydetty, mahtava Angkor

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 23.10.2012

Angkor Wat on Kambodzhan tunnus.

Angkor unohdettiin keskelle pohjoisen Kambodzhan viidakkoja. Viidakko kasvoi ja kätki tuhat temppeliä, kokonaisen kaupungin sadoiksi vuosiksi. Nyt pelätään, että Angkor ei kestä suurta matkailijoitten määrää.

Khmerit ovat muinainen kansa, joiden yhteiskunta ja kulttuuri hallitsivat Kaakkois-Aasiaa 900–1400-luvuilla. Khmerkulttuurin tärkein ja kaunein tunnus on temppelikaupunki Angkor ja sen päärakennus Angkor Wat. Aivan Siem Reapin kaupungin ja Tonle Sap -järven tuntumassa sijaitseva Angkor houkuttaa nykyisin jopa miljoonia matkailijoita vuodessa.

Oli aika, jolloin Angkorin viidakoissa oli hiljaisempaa. Khmerit hylkäsivät pääkaupunkinsa tuntemattomasta syystä. Jo 1500-luvulla portugali-lainen lähetyssaarnaaja kirjoitti Angkorin ihmeistä. Kesti kuitenkin vielä satoja vuosia ennen kuin tavalliset matkailijat löysivät tiensä Angkoriin. Kambodzhan matkailu elpyi oikeastaan vasta 2000-luvulla.

Mikä sitten on Angkor? Se on valtava, kymmenien kilometrien kokoinen alue viidakon keskellä. Kauniista ja salaperäisestä paikasta löytyy tuhat temppeliä, pyhiä paikkoja, luontoa ja rauhaa. Kyllä, rauhaakin, vaikka kyseessä on epäilemättä Kambodzhan suurin matkailunähtävyys.

Angkorin päärakennus Angkor Wat on kuuluisin ja kaikki haluavat ottaa siitä kuvia. Sen julkisivu on suunnattu länteen. Rakennus on erityisen kaunis auringonnousun ja auringonlaskun aikaan. Monet pitävät Angkor Watin ja auringonnousun yhdistelmää jopa hengellisenä tai yliluonnollisena kokemuksena.

Angkor Wat on koko Kambodzhan tunnus. Temppeli näkyy maan lipussa, ja sen julkisivun voi tunnistaa mitä erilaisimmissa yhteyksissä.

Khmerit hallitsivat Kambodzhaa ja suurta osaa Kaakkois-Aasiasta keskiajalla. Angkor Wat rakennettiin Intiasta lähtöisin olevan Vishnu-jumalan kunniaksi. Myöhemmin se muutettiin buddhalaiseksi temppeliksi. Arkkitehtuuri eli rakennustaide ja rakenteet eivät toki juuri muuttuneet.

Angkor Watia ja Ta Phromia on verrattu moniin maailman ihmeisiin. Yleisimmät vertauskuvat lienevät Egyptin suuret pyramidit ja Meksikon pyramidit. Monet pitävät Angkoria yhtä kauniina taideteoksena kuin Intian Taj Mahalia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)