Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kotus seuraa suomen kielen kehitystä. Kotuksen asiantuntijat poimivat uusia sanoja Kotuksen verkkosivuille. Uudet sanat kertovat uusista ilmiöistä, muodeista ja puheenaiheista.
Jotkut uudet sanat ovat varsin hauskoja. Viime keväänä puhuttiin unimunasta. Se ei ole ruokaa eikä unilääkettä, vaan lepopaikka Helsinki-Vantaan lentokentällä. Matkustajat voivat vetäytyä kuplamaiseen koteloon nukkumaan. Niitä kutsutaan myös unikapseleiksi tai unikupliksi.
Merkillinen sana tuuliruuvi herätti hilpeyttä kesällä. Tuuliruuvia ei porata kiinni tuuleen, kuten voi kuvitella. Sen sijaan se on tuulivoimala, joka muistuttaa isoa korkkiruuvia. Pieniä tuuliruuveja on jo esimerkiksi talojen katoilla. Nyt suomalainen yritys suunnittelee Valkeakoskelle maailman suurinta tuuliruuvia. Se olisi jopa 100 metriä korkea.
Vielä merkillisempi sana on aavepyörä. Elokuussa Helsingissä tapahtui onnettomuus, jossa pyöräilijä kuoli. Epäiltiin, että autoilija ajoi tahallaan pyöräilijän päälle. Pyöräharrastajat toivat onnettomuuspaikalle pyörän, joka on maalattu valkoiseksi. Sitä kutsutaan muistopyöräksi, haamupyöräksi tai aavepyöräksi.
Nakukakku on muodikas leivonnainen. Se ei liity leipurin alastomuuteen. Nakukakku on käännös englannin kielen sanasta naked cake. Nakukakun valmistus sopii kiireisille ja suurpiirteisille leipureille. Nakukakkua nimittäin ei viimeistellä huolellisesti. Täytteet ja kerrokset saavat pursuta huolettomasti kakun reunoilla.
Nakukakun kera voi siemaista mukillisen kylmäkahvia. Kylmäkahvista tuli muoti-ilmiö viime kesänä. Kylmäkahvi valmistuu, kun jauhettua kahvia liotetaan kylmässä vedessä. Toisaalta nakukakku ja kylmäkahvi sopivat huonosti yhteen. Hyvän kylmäkahvin valmistus kestää peräti kymmenen tuntia, nakukakku syntyy nopeasti.
Jos mies syö paljon nakukakkua, hän saa iskävartalon. Se on perheen isien uusi kauneusihanne, joka syntyi viime keväänä. Nyt miehellä saa olla vähän vatsaa ja rasvaa. Se on pehmeää, vankkaa ja turvallista. Ihanne tuli Suomeen Yhdysvalloista. Siellä ruvettiin keväällä puhumaan dad bodysta eli iskävartalosta.
Lähde: Kotus.fi
