Urheilu on antanut Makwanille paljon

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilari Välimäki
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Vapaaottelija Makwan Amirkhani on päässyt maailman huipulle kovalla harjoittelulla. Hän on syntyjään Iranin kurdi.

Miten urheilu-urasi alkoi?

– Olin viisivuotias, kun tulimme perheen kanssa pakolaisina Suomeen, Vaasaan. Menin jo seuraavana viikolla veljieni kanssa painitreeneihin. Paini on Pohjanmaalla suosittua, ja se oli meille tuttu laji jo entuudestaan. Sitten, paljon myöhemmin, mukaan tuli UFC-vapaaottelu. Nykyään treenaan myös nyrkkeilyä.

Olet vapaaottelussa maailman huippuja. Mitkä ovat tavoitteesi nyrkkeilyssä?

– Nyrkkeily auttaa minua kehittymään edelleen vapaaottelijana. Mutta tiedän, että pärjään hyvin myös nyrkkeilyssä, vaikka Suomen mestaruustasolla. Olen otellut jo monta hyvää nyrkkeilymatsia, joten osaan arvioida tasoni. Olen hyvä hallitsemaan esimerkiksi vartaloani ja ennakoimaan iskuja. Minulla on hyvä pelisilmä.

Mitä urheilu on sinulle antanut?

– Urheilu on minulle ammatti. Se on antanut minulle myös muuten paljon. Muutama vuosi sitten presidentti Sauli Niinistö halusi tavata minut, ja me kävimme kahvilla. Sitä ei olisi sattunut koskaan ilman urheilusaavutuksiani, tavalliselle pakolaiselle. Saavutukset oavt tietenkin vaatineet valtavasti aikaa ja harjoittelua.

Mitä taustasi ja kurdien tavat sinulle merkitsevät – ja mitä Suomi?

– Kunnioitan juuriani, ihminen ei saa unohtaa, mistä on tullut. Kotimaani on kuitenkin Suomi, sillä olen ollut täällä pikkupojasta asti. Olen myös sitä mieltä, että pitää elää suomalaisen yhteiskunnan sääntöjen mukaan. Suomi on upea maa. En pidä siitä, jos joku vaikka valittaa, että aina sataa. Suomessa ei sentään sada niskaan luoteja ja pommeja niin kuin maissa, joissa on sota. Olen kiitollinen mahdollisuuksista, joita olen Suomessa saanut.

Olet perustamassa ravintolan. Mistä on kysymys?

– Aion perustaa salaattibaariketjun. Se on uudenlainen idea Suomessa. Ravintoloissa tarjoillaan sellaisia ruokaisia salaatteja, joita itsekin haluan syödä.

Mitä aiot tehdä urheilu-urasi jälkeen?

– Haluan valmentajaksi, tiedän niin paljon harjoittelusta. Uskon, että se sopii minulle myös siksi, että lapset ja nuoret kuuntelevat minua. Haluaisin, että minulla olisi tulevaisuudessa myös oma treenisali.

Yksi kommentti artikkeliin ”Urheilu on antanut Makwanille paljon”

  1. Hei juttu kovin positiivinen. Suomi hyvä maa Pakolaisille!!! Tilanne on näköjään takaisin Suomeen muuttavalle naiselle jolla on kaksi erittäin kielitaitoisia ja Fixus poikaa. Nainen on 12 vuotiaasta saakka tehnyt työtä Suomessa ja maksanut varokaa tänne! Pojat 10 ja 9vuotta ovat vielä Ateenassa. Hän sanoi, että poikia ei voi tuoda tänne, koska paluumuuttajia kohdellaan niin v..huonosti terv hiljaeilamariasuonio@gmail.com

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)