Tekniikka on hyvä asia!

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 28.09.2016

Linda Liukas on kirjoittanut kaksi lastenkirjaa koodaamisesta ja tietokoneista. Hän on kirjailija ja kuvittaja sekä myös koodaaja.

Mitä koodaaminen on?

– Koodaaminen eli ohjelmoiminen on komentojen antamista tietokoneelle. Tietokone toimii niiden komentojen mukaan, jotka koodaaja on sille antanut. Koodaaja antaa komennot kirjoittamalla ne jollakin ohjelmointikielellä. Kieliä on satoja erilaisia, kuten Java, Python ja Ruby. Ohjelmointikieli valitaan sen mukaan, millainen tietokone on ja mitä sillä tehdään.

Mihin koodaamista tarvitaan?

– Monissa laitteissa on nykyään sisällä jonkinlainen tietokone, jonka koodaaja on ohjelmoinut. Esimerkiksi puhelimet ovat älypuhelimia, jotka ovat ohjelmoituja tietokoneita. Japanissa on jopa wc-istuimia, jotka on ohjelmoitu pesemään ja kuivaamaan istuimen käyttäjä ja huuhtelemaan istuin.

Onko koodaaminen vaikeaa?

– Koodaamisen perusteet on melko helppo oppia, mutta hyväksi koodaajaksi tuleminen vaatii paljon harjoittelua. On hyvä, jos koodaaja osaa ajatella loogisesti ja osaa perusasiat matematiikassa.

Pitäisikö kaikkien osata koodaamista?

– Nykyään yleissivistykseen kuuluu, että tietää jotain tietokoneista ja niiden ohjelmoinnista. On hyvä, että tämä on ymmärretty Suomessa. Siksi koodaaminen on mukana peruskoulun opetuksessa.

– Koodaajia on melko vähän. Yleensä he ovat nuoria miehiä. Olisi tärkeää, että monenlaiset ihmiset osaisivat koodata. Jos osaat koodata, voit vaikuttaa siihen, miten tietokoneet ja laitteet toimivat.

Miten itse kiinnostuit koodaamisesta?

– Kiinnostus heräsi, kun opiskelin Stanfordin yliopistossa USA:ssa. Siellä oli kursseja koodaamisesta. Siellä ajateltiin, että koodaaminen on ajattelemisen väline. Silloin kiinnostuin toden teolla koodaamisesta.

Kerro kirjoistasi!

– Olen tehnyt kaksi lastenkirjaa. Toinen kertoo tytöstä nimeltä Ruby ja koodaamisesta. Se on käännetty 19 eri kielelle. Toinen kirja kertoo myös Rubysta ja siitä, miten tietokone toimii. Toivottavasti lapset oppivat kirjoista sanoja, jotka liittyvät tietokoneisiin. Ja toivottavasti he myös kiinnostuvat siitä, miten tietokone toimii.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)