Suomessa keppihevosharrastus kasvaa. On arvioitu, että keppihevosharrastajia on jo 10 000. Suurin osa heistä on teini-ikäisiä tyttöjä.
Keppihevosharrastukseen kuuluu monia asioita. Tavallisesti tytöt tekevät hevoset itse. Pään voi tehdä kankaasta tai esimerkiksi sukasta. Sitten pää kiinnitetään keppiin.
Keppihevosilla on myös ohjat ja suitset. Käsityö kuuluu siis harrastukseen,jos tekee keppihevosen itse.
Keppihevosen voi ostaa, jos ei halua tehdä sitä itse. Keppihevosen voi ostaa verkossa noin 50 eurolla.
Myytävänä on sekä uusia että käytettyjä keppihevosia. Erityisen hieno keppihevonen voi maksaa yli 100 euroa, jos se on menestynyt kilpailuissa.
Kilpailut ovat tärkeitä
Kilpailut ovat tärkeä osa harrastusta. Kilpailuja järjestetään samoissa lajeissa kuin oikeissa hevoskilpailuissa. Keppihevoset kilpailevat sekä kouluratsastuksessa että esteratsastuksessa. Sadat keppihevosurheilijat voivat osallistua suuriin kilpailuihin. Kouluratsastuksessa ratsastajat tekevät liikkeitä, jotka kuuluvat kouluratsastukseen.
Esteratsastuksessa ratsastajat hyppäävät esteiden yli keppihevosen kanssa. Tällä tavalla keppihevosharrastus on urheilua.
Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on myös tärkeä osa keppihevosharrastusta. Monilla harrastajilla ja keppihevosseuroilla on oma tili esimerkiksi Instagramissa.
Joitakin keppihevosia hoidetaan samalla tavalla kuin oikeita hevosia. Keppihevosilla voi olla talli, missä niitä syötetään ja harjataan.
Monet keppihevosharrastajat ratsastavat myös oikeilla hevosilla. Keppihevosharrastus onkin edullinen vaihtoehto niille, joilla ei ole varaa ratsastaa oikeilla hevosilla.
