Tabletit eli taulutietokoneet tulivat käyttöön noin viisi vuotta sitten. Tunnetuin tabletti on Applen iPad. Aluksi oli epäselvää, millä nimellä uutta laitetta kutsutaan. Helsingin Sanomat järjesti asiasta jopa nimikilpailun vuonna 2010.
Nyt laitetta kutsutaan joko taulutietokoneeksi tai tabletiksi. Monet kutsuvat laitetta myös pädiksi.
Tabletit ovat kevyitä ja litteitä laitteita. Niissä ei ole erillistä näppäimistöä. Jos haluaa kirjoittaa tekstiä, näppäimistön saa esiin näytölle. Tableteissa ei ole myöskään hiirtä, vaan ne toimivat näyttöä koskettamalla. Ne siis toimivat samalla tavalla kuin uusimmat puhelimet.
Laitteet ovat kannettavia tietokoneita pienempiä, ja niihin yhdistyy myös uusien puhelimen ominaisuuksia. Tabletteja on useita eri kokoja.
Tabletit soveltuvat hyvin esimerkiksi verkkosivujen selailuun, verkkolehtien ja e-kirjojen lukemiseen sekä sähköpostin käyttöön.
