Monesti väitetään, että suomalaiset miettivät aina, mitä ulkomaalaiset meistä ajattelevat.
Vanhan vitsin mukaan, kun suomalainen näkee norsun, hän miettii, mitä norsu ajattelee suomalaisista.
Viime vuosina Suomen taloudella on mennyt huonosti. Poliitikot ja yritysjohtajat varoittavat, että elämme yli varojemme. Otamme liikaa velkaa. Palkkoja on pienennetty. Valtion ja kuntien palveluja on leikattu. Suomalaiset tuotteet eivät käy kaupaksi ulkomailla. Välillä näyttää siltä, että Suomi epäonnistuu kaikessa. Maa menee kohti romahdusta ja köyhyyttä.
Mutta hetkinen. Uutisista voi myös lukea, että Suomi on yksi maailman parhaiten onnistuneista valtioista.
Toiseksi paras maa tytöille
Suomi on maailman toiseksi paras maa tytöille, kertoo Pelastakaa lapset ry:n raportti. Paras on tietysti Ruotsi. Suomi menestyy tässä vertailussa hyvin, koska tytöillä ja naisilla on hyvät mahdollisuudet käydä koulua ja opiskella.
Äidit kuolevat Suomessa synnytyksessä hyvin harvoin. Suomi toivoo, että muuallakin huomataan, että tasa-arvoon kannattaa pyrkiä. Suomi korostaa kehitysyhteistyössä, että tyttöjen ja naisten oikeudet otetaan huomioon.
Kolmanneksi paras matkailumaa
Suomi on maailman kolmanneksi paras maa matkailijoille. Näin kirjoitti maailman suurin matkaoppaiden julkaisija Lonely Planet viime vuonna. Suomen edelle menevät vain Kanada ja Kolumbia.
Lonely Planetin kirjoittajat muistivat, että itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Suomessa on siis tänä vuonna paljon tapahtumia. Lonely Planetin mukaan Suomessa voi päästä sattumalta hyvään ulkoilmakonserttiin tai taidenäyttelyyn. Samalla voi saada maukasta ruokaa ja käydä illalla saunassa.
Kanadallakin on muuten syntymäpäivät tänä vuonna. Se juhlii 150 vuoden itsenäisyyttä.
Lähde Yle, Helsingin Sanomat
