Smørrebrød eli tanskalainen voileipä savusilakalla

Teksti: Marthaförbundet
Kuva: Marthaförbundet
Uutinen julkaistu: 28.04.2022

Tanskalainen voileipä eli Smørrebrød maistuu myös vappujuhlissa.

Smørrebrød on tanskaa ja tarkoittaa voileipää, jonka päällä on erilaisia täytteitä. Tässä reseptissä käytetään savusilakkaa. Nämä leivät sopivat hyvin kokonaiseksi ateriaksi, sillä niiden päällä on perunaa ja kalaa.

12 tanskalaiseen voileipään tarvitset:

12 leipäviipaletta (esimerkiksi hapanleipää tai ruisleipää)

2-3 keitettyä perunaa

150 grammaa savusilakkaa tai muuta savukalaa

yksi omena

yksi pieni punasipuli

krassia tai ruohosipulia

Sinappikastikkeeseen tarvitset:

50 grammaa maustamatonta tuorejuustoa

10 grammaa creme fraichea (jossa on aina 28 % rasvaa)

yksi ruokalusikallinen karkeaa sinappia, esimerkiksi karkeaa dijonsinappia

suolaa

Tee näin:

1. Kuori pilko kylmät keitetyt perunat.

2. Ota kaloista ruodot pois.

3. Hienonna punasipuli.

4. Tee sinappikastike: Vatkaa tuorejuusto ja creme fraiche pehmeäksi vaahdoksi. Käytä sähkövatkainta. Lisää sinappi ja mausta ripauksella suolaa.

5. Voitele leivät. Laita niiden päälle perunaviipaleita ja sinappikastiketta. Paloittele omena. Asettele leiville omenaa ja kalaa. Laita viimeiseksi vielä punasipulia ja krassia.

6. Tarjoile sinappikastikkeen kanssa.

Suomessa vietetään vappua ensi viikonloppuna. Lauantaina 30.4. on vappuaatto. Sunnuntaina 1.5. on vapunpäivä. Suomessa vappu on erityisesti työväen, ylioppilaiden ja kevään karnevaali ja juhla. Mukavaa vappua!

Yksi kommentti artikkeliin ”Smørrebrød eli tanskalainen voileipä savusilakalla”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)