Kaikki kukat on istutettu juhannukseen mennessä. Silloin hän lähtee lomalle. Heti kesän jälkeen hän alkaa suunnitella ensi kesän istutuksia.
Missä voi nähdä kukkaistutuksia, joita olet suunnitellut?
‑ Suunnittelen kukkaistutuksia puistoihin ja toreille kaupungin eri puolille. Istutuksia on myös monien kaupungin kiinteistöjen pihoilla ja parvekkeilla. Kukkia istutetaan maahan, mutta monia istutetaan myös suuriin ruukkuihin. Haluamme, että kukkia on paljon siellä, missä ihmiset liikkuvat.
Kuinka paljon kukkia istutetaan?
‑ Joka kesä Helsingissä istutetaan noin 100 000 kukkaa. Aloitamme keväällä orvokeilla, hentohelmililjoilla ja tulppaaneilla. Sitten tulevat kesäkukat. Istutamme on monia erilaisia kesäkukkia. Ja syksyllä istutamme kanervan ja muita kasveja, jotka kestävät kylmää.
Mistä kukat tulevat?
‑ Melkein kaikki kukat kasvavat omissa kasvihuoneissa lähellä Helsingin Olympiastadionia.
Istuttaako kaupunki nykyään enemmän tai vähemmän kukkia kuin ennen?
‑ Olen suunnitellut kaupungin kesäkukkia vuodesta 1992. Kukkia istutettiin aiemmin enemmän. Kukkia istutettiin erityisen paljon vuonna 2000. Helsinki oli silloin Euroopan kulttuuripääkaupunki. Nykyään rahaa on vähemmän. Silti kaupunki panostaa melko paljon kukkiin.
‑ Kukkaistutukset ovat erilaisia eri paikoissa. Vanhanaikaisia kukkia on paikoissa, joissa on vanhoja rakennuksia. Nykyaikaisten rakennusten lähellä on nykyaikaisia kukka-asetelmia. Tänä vuonna vietetään Suomen 100-vuotisjuhlaa. Siksi suuri osa kukista on valkoisia tai sinisiä.
Mistä kukista pidät eniten?
‑ Pidän juuridaalioista, pelargonioista ja sinisalvioista.
Mitä kesäkukkia on helpointa hoitaa?
‑ Kaupasta saa monenlaisia kukkia, ja useimmat ovat hyviä. Kannattaa silti varmistaa, että saat vahvoja taimia. Silloin kukista on iloa kauan. Halvimmat ja pienimmät kasvit eivät ehkä kestä koko kesää.
– Suosittelen aurinkoisella paikalla esimerkiksi pelargonioita, kehäkukka ja petunioita. Lumihiutale, begonia ja verenpisara sopivat hyvin varjoisaan paikkaan.
