Siitepölyä on ilmassa joka kevät ja kesä, kun kasvit kukkivat. Siitepölyn määrä kuitenkin vaihtelee. Tänä keväänä siitepölyä on runsaasti ilmassa. Koivun siitepölyä on erittäin paljon.
Joka viides suomalainen kärsii siitepölyallergiasta. Tänä keväänä siitepölyä on ilmassa kuitenkin niin paljon, että allergisia oireita voivat saada myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole allergiaa. Koivun siitepölyä ei ole ollut ilmassa näin paljon neljään vuoteen. Siitepölyallergiaa sairastava voi saada oireita, jotka muistuttavat vilustumista. Nenä on tukossa tai vuotaa ja kurkku voi kipeytyä. – Jos nenä vuotaa jatkuvasti, syynä on usein allergia, Anne Vuorenmaa sanoo. Vuorenmaa on Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija.
Apteekista voi ostaa ilman reseptiä allergialääkkeitä. Jos oireet ovat voimakkaat, kannattaa mennä lääkäriin.
Jos ei halua käyttää lääkkeitä, voi yrittää nenähuuhtelua. Nenäkannuun sekoitetaan vettä ja suolaa, jolla nenä huuhdellaan. Nenäkannun saa apteekista tai luontaistuotekaupasta.
Lähde Yle
