Siilit ovat heränneet toukokuussa talvihorroksesta. Nyt ne ovat taas liikkeellä luonnossa illalla ja yöllä. Siilit viihtyvät usein talojen lähellä. Kun tarjoat siilille ruokaa ja juotavaa, siilistä voi tulla vakiovieras pihallasi.
Ruokaa kannattaa tarjota siilille vasta illalla. Silloin linnut eivät käy sitä syömässä.
Siileille sopii kissojen kuivaruoka ja tölkeissä olevat kissanruoat. Ruoka ei saa sisältää maitoa, vehnää tai kalaa. Kuivaruoka pitää liottaa vedessä, sillä muuten se voi turvota siilin vatsassa. Siilit tarvitsevat myös raikasta vettä juotavaksi joka päivä.
Suojaa siiliä vaaroilta
Kesällä siili voi kohdata monia vaaroja. Esimerkiksi ruohon leikkaaminen voi olla siilille vaarallista. Tarkista ennen ruohon leikkaamista, ettei nurmikon seassa ole siilejä piilossa.
Nuotiokin voi olla siilille vaaraksi. Kokoa nuotio risuista tai lehdistä vasta vähän ennen kuin sytytät sen. Siili nimittäin saattaa mennä risujen sekaan nukkumaan. Sytytä nuotio vain yhdeltä sivulta, niin siili pääsee tulta karkuun.
Peitä kaivot ja kuopat, joissa on jyrkkä reuna. Siili ei pääse niistä itse ylös. Älä käytä verkkoja marjapensaiden suojana.
Siilihoitajilta saa apua
Jos löydät väsyneen, sairaan tai loukkaantuneen siilin, se voi tarvita siilihoitajan apua. Siilihoitajat ovat tavallisia ihmisiä, jotka hoitavat vapaaehtoisesti sairaita, loukkaantuneita ja orpoja siilejä omalla vapaa-ajallaan. He tekevät yhteistyötä eläinlääkäreiden kanssa.
Vain sairas siili nukkuu päivällä avonaisella paikalla. Jos siili ontuu, se voi olla loukkaantunut ja tarvitsee hoitoa. Ota yhteyttä siilihoitajaan tai eläinsuojeluyhdistykseen.
Siilit saavat poikasia kesäkuun lopulla. Siilinpoikaset liikkuvat yleensä emonsa lähellä. Jos pienet siilinpoikaset liikkuvat yksin monta tuntia, niiden emolle on ehkä tapahtunut onnettomuus. Silloin voit kysyä siilihoitajalta, mitä poikasille pitää tehdä.
Voit saada siileistä pihaasi mukavia eläinystäviä, kun annat niiden kulkea ja elää rauhassa.
Ohjeita ja vapaaehtoisten siilihoitajien yhteystietoja löydät internetistä osoitteesta siilikiikarissa.fi.
Kiva juttu, kiitos!
Tosi mielenkiintoista artikkeli!!! Kiitos!