Porvoo sijaitsee vanhassa kauppapaikassa. Tavaroita kuljetettiin jokea pitkin. Linnanmäen kukkulalla oli linna keskiajalla. Kaupungin ruotsinkielinen nimi Borgå tulee ruotsin kielen sanoista linna (borg) ja joki (å).
Porvoo sai kaupunkioikeudet vuonna 1380, kaupunki on siis yli 600 vuotta vanha. Paikalla oli asutusta jo 1200-luvulla.
Porvoon valtiopäivät
1800-luvulla Porvoo isännöi tapahtumaa, joka oli tärkeä koko Suomelle. Siellä pidettiin valtiopäivät vuonna 1809. Venäjän keisari Aleksanteri osallistui siihen.
Valtiopäivillä päätettiin, että Suomesta tuli Venäjän suuriruhtinaskunta. Suomi sai oikeuden päättää joistakin asioista itse. Suomi sai muun muassa säilyttää luterilaisen uskonnon ja monia lakeja Ruotsin valtakaudelta.
Valtiopäivät avattiin Porvoon tuomiokirkossa, joka on kaupungin tunnetuin rakennus. Kokouksia pidettiin myös raatihuoneella, joka on nyt museo, ja Porvoon lukiossa, joka on nyt tuomiokapituli.
Kaikki nämä rakennukset ovat vanhassa kaupungissa. Siellä on vanhoja taloja ja kapeita katuja, joita useimmat turistit haluavat nähdä. Porvoossa käy yli miljoona matkailijaa joka vuosi.
Monet kulttuurihenkilöt ovat asuneet Porvoossa. Tunnetuin on kansallisrunoilija Johan Ludvig Runeberg. Myös Runebergin vaimo Fredrika Runeberg oli kirjailija. Runebergin koti on säilynyt, ja se on nykyään museo.
Muita tunnettuja kulttuurihenkilöitä ovat taidemaalari Albert Edelfelt ja kuvanveistäjä Ville Vallgren. Kirjailija Tove Janssonilla oli kesäpaikka Porvoossa. Elokuvaohjaaja Klaus Härö on porvoolainen, ja siellä asuu myös laulaja Chisu.
Tämä sivusto on tosi tarpeen info kanava monin tavoin lukemisesteiten ihmisten tarpeisiin.
Kyllä tekniikka on ihmeelistä nykyaikana!