Peter Nyman on utelias

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.11.2020

Peter Nyman on toimittaja ja juontaja. Monet muistavat hänet ohjelmasta Uutisvuoto. Mitä Peter Nyman tekee nykyään?

Peter Nyman on toimittaja ja media-alan yrittäjä. Monet ovat nähneet hänet tv:n Uutisvuoto-sarjassa ja uutisissa.

Oliko toimittaja aina unelma-ammattisi?

– En oikein tiedä. Kun olin yhdeksännellä luokalla, luokkakaverini sanoi minulle, että minusta tulee varmasti toimittaja. Olen aina ollut utelias ja puhelias. Haluan saada tietää lisää maailman tapahtumista. Olin kuitenkin reilusti yli 20-vuotias, kun päätin opiskella journalismia ja viestintää.

Miten media-ala on muuttunut urasi aikana?

– Media-ala on muuttunut paljon! Teknologia on muuttanut kaiken. Nykyään on todella paljon erilaisia tapoja jakaa tietoa. Kuka tahansa voi perustaa oman verkkolehden, radiokanavan tai tv-kanavan.

– Tilanne on tasa-arvoinen, mutta myös sotkuinen. Ei ole helppoa tietää, mihin tietoihin voi luottaa. Tällä hetkellä on helpompaa levittää valheita kuin koskaan aiemmin. Perinteinen toimittajan työ tuntuu yhä tärkeämmältä.

Mitkä hetket jäivät parhaiten mieleesi, kun olit uutisten lukija?

– Muistan monia hetkiä, etenkin järkyttäviä ja surullisia uutispäiviä. Onneksi oli myös monia tavallisia ja hyviä päiviä. Kun maailmalla ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä, sanotaan, että on huono uutispäivä.

Onko sinulla ikävä Uutisvuotoa?

– Ei enää. Pääsin juontamaan ohjelmaa toista kertaa, kun ohjelma siirtyi Yleltä MTV3-kanavalle. Silloin lopetin työn uutisten lukijana ja olin töissä Uutisvuodossa vuoden. Nyt en usko, että menisin enää takaisin. Uutisvuodossa oli todella hauskaa, mutta kaikki loppuu aikanaan.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

– Aion jatkaa työtä viestinnän parissa. Minulla on oma yritys, joka tekee internetiin sisältöä, esimerkiksi podcasteja ja videoita. Olen myös juontajana erilaisissa seminaareissa. Kirjoitan ja teen töitä televisiossa jonkin verran. Työni ja elämäntehtäväni on yhdistää ihmisiä.

Puhut suomea ja ruotsia. Mitä kaksikielisyys merkitsee sinulle?

– Kaksikielisyys on minulle elämäntapa ja kuuluu minun identiteettiini. Perheessäni on aina puhuttu myös englantia. Siksi tunnen itseni kolmekieliseksi suomenruotsalaiseksi.

Miten koronapandemia on vaikuttanut elämääsi?

– Onneksi ei kovin paljoa. Minulla ja vaimollani on töitä ja lapsemme käyvät koulussa. Yritämme elää järkevästi pandemian aikana. Vältämme turhia riskejä saada tartunta. Jos haluaa nähdä ystäviä, täytyy lähteä heidän kanssaan kävelylle tai soittaa heille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)