Kesäsalaatti
4 persikkaa
puoli litraa mansikoita
1-2 suurta mozzarellapalloa
muutama basilikanvarsi
kuusenkerkkiä (kirkkaanvihreät osat kuusen oksissa)
balsamicokastiketta (voi ostaa kaupasta)
Tee näin:
1. Leikkaa persikat lohkoiksi. Lämmitä persikoita paistinpannulla tai uunissa. Jos olet ostanut oikein makeita ja kypsiä persikoita, niitä ei tarvitse lämmittää. Ne ovat parhaita sellaisenaan. Levitä päälle hieman hunajaa.
2. Perkaa mansikat, eli ota mansikan päästä vihreä kanta pois. Leikkaa sitten mansikat puoliksi.
3. Lado astiaan vuorotellen persikoita, mansikoita, basilikaa ja mozzarellaa. Mausta kuusenkerkillä ja balsamicokastikkeella.
Huom! Saat kerätä kuusenkerkkiä vain, jos sinulla on siihen lupa. Pyydä lupa maanomistajalta. Poimi kuusenkerkkiä keväällä tai alkukesällä.
Raparperikiisseli
Yhteen litraan raparperikiisseliä tarvitset
500 g raparperia
6 dl vettä
1 dl sokeria
1 kanelitanko
2-3 rkl perunajauhoja ja puoli dl vettä
Tee näin:
1. Pese raparperinvarret. Leikkaa ne paloiksi.
2. Keitä vettä, raparperia ja sokeria. Lisää kanelitanko. Anna kiehua, kunnes raparperi on pehmeää.
3. Sekoita perunajauho ja kylmä vesi kupissa.
4. Ota kattila pois liedeltä. Lisää veden ja perunajauhon seos ohuena nauhana. Sekoita koko ajan. Kiehauta kiisseli.
5. Laita kiisseli astiaan. Ripottele päälle hieman sokeria. Tarjoile raparperikiisseli kermavaahdon kera.
Lähde Marthaförbundet