Oravia voi nähdä myös kaupunkien puistoissa ja pihoilla. Ne ovat sopeutuneet elämään asutusten lähellä.
Orava kuuluu jyrsijöihin. Kesällä oravan turkki on selkäpuolelta ruskea, talvella se on harmaa. Vatsa on aina valkoinen.
Ennen oravia metsästettiin niiden turkin vuoksi. Oravannahkoja myytiin paljon ulkomaille. Nyt orava on rauhoitettu. Ainoastaan sallittuna metsästysaikana oravia saa metsästää, mutta nykyisin metsästys on vähäistä.
Orava voi tehdä pesän rakennukseen
Keväällä orava tekee pallomaisen pesän tavallisesti puuhun ja joskus linnunpönttöön tai rakennukseen. Rakennuspuuhissa oleva orava voi tehdä tuhoja talon rakenteissa muun muassa repimällä eristeitä.
Poikasia syntyy pari kertaa vuodessa. Jos ruokaa on hyvin tarjolla, oravalla voi olla jopa kolme poikuetta kesän aikana. Emo imettää poikasia noin viisi viikkoa.
Puiden rungoilla ja rakennusten seinillä orava liikkuu nopeasti ja ketterästi. Orava hyppää myös taitavasti puusta toiseen. Pitkä ja tuuhea häntä auttaa oravaa pitämään tasapainon liikkumisen aikana.
Oravat käyvät lintujen ruokintapaikoilla
Oravalle maistuu muun muassa kuusen ja männyn siemenet, pähkinät, marjat, hedelmät ja hyönteiset. Orava syö myös linnunpoikasia ja linnunmunia. Talvella oravia voi nähdä lintujen ruokintapaikoilla.
Jos orava saa talvella ruokaa ihmisiltä, se saattaa viihtyä samalla paikalla myös keväällä ja tehdä pesän läheisen talon rakenteisiin. Silloin oravasta voi olla vaikea päästä eroon.
Oravalla on vahvat leuat ja terävät hampaat, joilla se saa kävyt ja pähkinät rikki. Ihmisten lähellä elävät oravat voivat kesyyntyä. Oravan hampaita kannattaa kuitenkin varoa. Jos orava pääsee puremaan, edessä voi olla sairaalareissu.
Syksyllä orava kerää ruokaa talveksi
Kun syksy lähestyy, orava kerää ruokaa talveksi. Se piilottaa tammenterhoja ja muuta ruokaa esimerkiksi maahan ja puiden koloihin.
Kaikkia ruokapiiloja orava ei myöhemmin löydä, mutta hyvä hajuaisti auttaa löytämään ainakin osan ruuista, joilla orava selviää talven yli.
