Onko koti vaaran paikka?

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2015

Koti on aika vaarallinen paikka, ainakin tilastojen mukaan. Ei kotia kuitenkaan tarvitse pelätä.

Tilastojen mukaan kotona tapahtuu paljon tapaturmia, jotka vaativat sairaalahoitoa. Ihmiset loukkaavat itsensä esimerkiksi ruuanlaitossa, kodin huoltotöissä tai siivouksessa.

Arjen tapaturmia sattuu naisille vähän enemmän kuin miehille. Miesten tapaturmat ovat kuitenkin usein vakavampia kuin naisten. Mies loukkaantuu usein esimerkiksi kodin huoltotöissä. Naisten tapaturmat taas sattuvat usein ruuanlaitossa.

Liukastuminen kotona tai omalla pihalla on melko yleistä. Kotona ihmiset saavat myös haavoja terävistä esineistä, esimerkiksi veitsistä. Kotona myös törmäillään esineisiin ja huonekaluihin.

Useimmat kodin tapaturmat ovat kuitenkin lieviä. Pienet haavat ja mustelmat eivät vaadi lääkärissä käymistä. Lievän palovammankin voi hoitaa kotikonstein.

– Omaa kotia ei tarvitse pelätä. On kuitenkin hyvä tunnistaa tavallisimmat vaaran paikat kotona ja lähiympäristössä, sanoo tutkija Riitta Koivula Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Eri ikäisille ihmisille tapahtuu tapaturmia eri syistä.

– Aikuisilla osa tapaturmista johtuu alkoholin käytöstä. Ikäihmisillä tapaturman syynä voi olla heikko toimintakyky, Riitta Koivula kertoo.

Lähteet www.kotitapaturma.fi, www.thl.fi

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste