43-vuotias Patronen jätti merivartijan työnsä vuodenvaihteessa. Hän on nyt täysi- päiväinen stand up -koomikko. Patrosella on jopa 200 esitystä vuodessa.
– En uskonut alkuun, että television valta on niin voimakas. Ihmiset tunnistavat ja tulevat juttelemaan. Välillä sattuu aika omituisia tilanteitakin. Suomalaiset ovat kuitenkin kohteliaita, ei siitä häiriötä ole, Patronen sanoo.
Patrosen perheeseen kuuluu vaimo, 12-vuotias tytär, 10-vuotias poika ja koira. Hän keskusteli alan vaihdosta perheensä kanssa tarkkaan.
Matkustaminen on työn rankka puoli. Esityksistä Patronen sen sijaan nauttii.
– Mietin elämänmuutosta pitkään. Se oli iso päätös, mutta samalla suuri haave minulle. Sitten tuli valinnan paikka. Minun oli pakko jättää joko stand up harrastukseksi tai tehdä sitä täysillä, Patronen kertoo.
Patronen esiintyy monenlaisissa paikoissa. Esityksiä järjestetään usein ravintoloissa. Stand up -koomikoiden yhteiskiertueiden esitykset ovat teattereissa. Kesällä esityksiä on toreilla, talviaikaan hiihtokeskuksissa. Myös yritykset tilaavat koomikkoja omiin juhliinsa. Pikkujoulukausi alkaa syksyllä. Patronen on esiintynyt jäähallin aitiossakin ennen ottelun alkua.
