Suomessa on neljä toimivaa ydinreaktoria. Kaksi on Loviisassa ja kaksi Eurajoen Olkiluodossa. Suomen viides ydinreaktori on nyt valmis. Olkiluodon kolmos- reaktori eli OL3 otetaan käyttöön ensi keväänä. Reaktorin piti valmistua 10 vuotta sitten.
Suomen kuudes ydinreaktori valmistuu Pyhäjoelle. Sen käyttöön ottaminen kestää vielä ainakin 10 vuotta. Energiayhtiö TVO eli Teollisuuden Voima omistaa Olkiluodon ydinvoimalan. Voimalan kaksi vanhempaa yksikköä, reaktorit OL1 ja OL2, otettiin käyttöön vuosina 1979 ja 1982.
Kolmannes sähköstä
Olkiluodon kaksi ydinreaktoria tuottavat kuudesosan koko Suomen sähköstä. Kolmosreaktorin käynnistymisen jälkeen Olkiluoto tuottaa kolmasosan sähköstä.
OL3 tuottaa vuodessa niin paljon sähköä, että se riittää jopa 750 000 omakotitalon ja viiden miljoonan kerrostaloasunnon lämmitykseen.
Ristiriitainen ydinvoima
Ydinvoima on puhdas tapa tuottaa energiaa. Toisaalta ydinvoimaloista syntyy erittäin vaarallista ydinjätettä. Ydinjäte pitää varastoida sadaksi vuodeksi loppusijoitustilaan.
Olkiluodon alapuolella 400 metrin syvyydessä on Onkalo-niminen ydinjätteen sijoituspaikka. Sijoituspaikassa ydinpolttoaineen radioaktiivisuuden hajoaminen kestää 250 000 vuotta.
Ydinvoima on ilmastoystävällinen tapa tuottaa energiaa. Kun ydinvoimalla tuotetaan 1 kilowattitunti energiaa, syntyy ainoastaan 12 grammaa hiilidioksidia. Yhtä ympäristöystävällinen energiamuoto on ainoastaan aurinkovoima. Aurinkovoimalla ei kuitenkaan voi lämmittää koko Suomea. Kivihiili ja kaasu saastuttavat paljon enemmän.
Ydinvoiman kannatus kasvaa
Ydinvoiman kannatus kasvaa. Energiateollisuuden kyselyn mukaan 49 prosenttia suomalaisista suhtautuu ydinvoimaan myönteisesti. Se johtuu ilmastonmuutoksen aiheuttamasta huolesta.
