Suomessa kymmenet järjestöt ja kunnat tekevät nuorisotyötä verkossa. Pelastakaa lapset ry:n Netari on nuorisotila verkossa. Yhteisömanageri Martti Härmä on töissä Netarissa.
Mikä Netari on?
– Netari palvelee kaikkia nuoria eri puolilla Suomea. Syrjäseudulla nuorisotalolle voi olla 30 kilometrin matka. Netariin voi tulla missä vain, jos verkko toimii.
Mitä nuoret tekevät Netarissa?
– Netarissa nuori tapaa muita nuoria. Toimimme verkon eri yhteisöissä, esimerkiksi Youtubessa ja Habbo Hotellissa.
– Habbo Hotellissa on Netari-huone. Se on kuin peli, jossa vieraat liikkuvat omina hahmoina. Keskustelu tapahtuu kirjoittamalla. Oma viesti tulee näkyviin puhekuplana. Siellä on myös pienryhmäkeskusteluja, kilpailuja ja tietokilpailuja.
– Netari-huoneessa jutellaan monista asioista. Vähän aikaa sitten aiheena oli yhdenvertaisuus.
– Netari-huone on auki kolme tuntia. Siellä voi keskustella vaikka koulusta, harrastuksista, päivän tapahtumista tai talvesta.
– Netarissa nuori saa myös yhteyden luotettavaan aikuiseen. Siellä on monta mahdollisuutta jutella kahden kesken nuoriso-ohjaajan kanssa. Keskustelut ovat tosi tärkeitä monille nuorille.
– Monet nuoret haluavat jutella myös yöllä. Mutta me haluamme kertoa heille, että yöllä olet nukkumassa. Meille voi jättää vastauspyynnön, kun Netari on kiinni.
Ketkä vierailevat Netarissa?
– Kävijöiden keski-ikä on noin 17 vuotta, mutta haluamme tavoittaa myös nuorempia.
– Kilpailemme nuorten ajasta muiden toimintojen kanssa. Peliyhteisöt ja Youtuben tubettajat ovat tosi suosittuja. Suunnittelemme, että menemme niihin yhä enemmän. Sillä tavalla tavoitamme myös nuorempia.
Keitä ette vielä tavoita?
– Meidän on vaikea tavoittaa kaikkia nuoria. Mietimme esimerkiksi, miten lähestyä maahanmuuttajanuoria. Palvelumme toimivat suomeksi kirjoittamalla. Jo se rajoittaa käyttöä. Toisaalta kuvallinen viestintä korostuu verkossa. Se helpottaa viestintää.
– Tilanne paranee, kun yhä useammat maahanmuuttajat osaavat suomea.

Hyvä juttu, selvästi tarpeellinen. Kaikki nuoret eivät pysty suoraan kohtaamaan tukihenkilöitä. Netti on väline, astinlauta turvallisuuteen.