Mölkky-peli on keksitty Suomessa. Moni suomalainen pelaa Mölkkyä kesäisin. Monilla on Mölkky-peli kesämökillä.
Suosittu monessa maassa
Mölkky on erittäin suosittu peli Suomessa, mutta nyt se on saanut suosiota myös muissa maissa. Mölkky kiinnostaa erityisesti ranskalaisia ja japanilaisia.
Ranskassa Mölkky on suosittujen seurapelien listalla sijalla 13. Mölkky on siis kolmanneksitoista suosituin seurapeli Ranskassa. Moni ranskalainen pitää Mölkystä jopa enemmän kuin boulesta. Boule on perinteinen ranskalainen peli.
Ranskassa on tavallista, että ihmiset kokoontuvat puistoihin ja pihoille pelaamaan yhdessä. Myös Mölkkyä pelataan nykyään paljon ranskalaisissa puistoissa ja pihoilla.
– Ranskalaiset pitävät perinteisistä peleistä kuten boulesta. He kokeilevat kuitenkin mielellään myös uusia pelejä, sanoo Romain Gavache. Gavache on Hintaopas-yrityksen maajohtaja Ranskassa.
– Mölkky on sillä tavalla erityinen peli, että se on tehty kokonaan puusta, sanoo Gavache.
Mölkky-pelin säännöt
Mölkky-peli koostuu 12 puukeilasta ja puisesta heittokapulasta. Puukeilat on numeroitu yhdestä kahteentoista.
12 puukeilaa pystytetään maahan vierekkäin. Pelaajat heittävät keiloja heittokapulalla noin 3–4 metrin päästä. Kun heittokapula on kaatanut puukeiloja, lasketaan pisteet.
Mölkyn voittaa se, joka saa ensimmäisenä 50 pistettä.
Mölkyn historia
Mölkky on suomalainen peli, joka on kotoisin Päijät-Hämeestä. Peli sai Mölkky-nimen 1990-luvun alussa Lahdessa. Mölkky-peli perustuu monta sataa vuotta vanhaan keilapeliin, jonka nimi on kyykkä. Kyykkää on pelattu pitkään esimerkiksi Karjalassa ja Virossa.
Nykyään Mölkky-peliä valmistaa firma nimeltä Tactic Games Oy. Tactic Games Oy:n markkinointipäällikkö on Jemina Heljakka.
– Kaikki Mölkky-pelit valmistetaan Porissa suomalaisesta puusta. Niissä ei ole ollenkaan muovia. Jopa 90 prosenttia Mölkky-peleistä myydään ulkomaille, kertoo Heljakka.
– Ranska on yksi tärkeimmistä maista, joihin Mölkkyä myydään. Joka vuosi jokin uusi maa kuitenkin löytää Mölkky-pelin. Nyt se on suuri villitys Japanissa, kun moni japanilainen on innostunut Mölkystä.
Japanissa on tv-ohjelma nimeltä Mölkky. Lisäksi on Mölkky-joogaa ja bändi, joka tekee Mölkky-aiheista musiikkia, Heljakka kertoo.


Uutisesta oppii suomalaisesta pihaleikistä jonka nimi on mölkky. Voisi itsekkin kokeilla tätä kesällä. Mölkyn pelaaminen ystävien kanssa olisi varmasti kivaa
Todella katsoin tämän pelin, mutta minulla ei ollut sen historiaa. Se on hauska peli.
mukava peli olen tykään tätä tosi hauska.
Mä näin tanskassakin tanskalaisia pelasivat
aikaa mielenkiintoinen peli ja toivoisin et pääisin iteki pelaa sitä joskus