– Teen viikon töitä Helsingissä. Viikonloppuisin matkustan kotiin Pietarsaareen, hän kertoo.
Anna-Maja Henriksson on koulutukseltaan lakimies, ja eduskuntaan hänet valittiin vuonna 2007. Viime kesästä lähtien hän on toiminut oikeusministerinä.
Minkälaista on työskennellä oikeusministerinä?
– Tämä on mielenkiintoista työtä, mutta hyvin vaativaa. Työpäivistä tulee pitkiä. Usein aloitan aamulla ennen kahdeksaa ja voin jatkaa iltakymmeneen asti. Joudun lukemaan paljon papereita ja tekemään lukuisia päätöksiä. On kokouksia, tapaamisia, vastaanottoja ja ulkomaalaisia vieraita. Toisinaan työpäivän jälkeen on vielä jokin illallistilaisuus ja vaikka se usein on mukavaa, niin sekin on työtä. Matkustan myös ympäriinsä ja tapaan ihmisiä. Teen ahkerasti ministerintöitä tiistaista perjantaihin. Silloin olen Helsingissä. Viikonloppuisin matkustan useimmiten kotiin Pietarsaareen. Silloin yritän pitää vapaata. Maanantaisin teen yleensä etätöitä Pietarsaaresta sekä kuljen siellä vaalipiirissäni.
Minkä asioiden kanssa oikeusministeriössä tehdään töitä juuri nyt?
– Hyvin monien asioiden. Suomessa säädetään joka vuosi satoja lakeja. Parhaillaan työskentelemme esimerkiksi sellaisen lakiehdotuksen kanssa, jonka mukaan myös vakavien rikosten suunnitteleminen olisi rangaistavaa. Työskentelemme tällä hetkellä myös pikalainoja koskevan lain kanssa.
Kuinka paljon valtaa sinulla on ministerinä?
– Ministerillä on tietenkin valtaa ja vastuuta. Voin vaikuttaa lakiehdotuksiin ja päättää asioista oikeusministeriössä. Voin vaikuttaa myös siksi, että olen hallituksen jäsen. Ministerillä on enemmän vaikutusmahdollisuuksia kuin tavallisella kansanedustajalla, ja hallituksen lakiehdotukset hyväksytään eduskunnassa melkein aina. Mutta minulla on myös paljon vastuuta. Se, mitä teen tai jätän tekemättä, vaikuttaa yhteiskuntaan useiden vuosien ajan.
Viime aikoina on puhuttu paljon syrjinnästä ja tasa-arvosta. Minkälainen sinun mielestäsi tilanne Suomessa on?
– Uusi tasa-arvolaki on iso hanke, sen eteen on tehty töitä jo useiden vuosien ajan. Toivon että tasa-arvolaki valmistuu tänä eduskuntakautena. Ideana on, että kaikki tasa-arvoa koskeva lainsäädäntö olisi samassa laissa. Nyt osa säädöksistä on esimerkiksi työsopimuslaissa. Mielestäni Suomi kuuluu maailman tasa-arvoisimpiin maihin. Mutta onhan meilläkin syrjintää, esimerkiksi työpaikoilla. Toivon tietenkin, että uusi laki parantaa tilannetta, mutta lait eivät poista kaikkia ongelmia. Tarvitsemme myös asennemuutosta.
