Tyynellä merellä on kaksi valtavaa jätelauttaa. Atlantin valtameressä on kaksi jätelauttaa ja Intian valtameressä on yksi jätelautta.
Jotkut jätteet ajautuvat rannoille. Jätteet ovat haitallisia myös merellä. Monet meressä elävät eläimet kärsivät jätteestä.
Suuri osa muovijätteessä on ohuita muovipusseja. Muovipussit näyttävät meduusoilta. Jotkut eläimet syövät meduusoja. Ne luulevat muovipusseja meduusoiksi ja syövät niitä. Sitten ne sairastuvat.
Monet linnut, kilpikonnat ja muut meren eläimet sotkeutuvat muovipusseihin ja vanhoihin kalaverkkoihin. Monet eläimet kuolevat sen takia.
Osa muovijätteestä hajoaa hitaasti meressä. Pienet muovinpalat voivat olla myrkyllisiä. Kalat voivat syödä muovin paloja. Ihmiset saavat myrkkyjä, kun he syövät kalaa.
Joka vuosi valmistetaan yli 90 miljardia tonnia muovia. Yksi kymmenesosa muovista joutuu mereen. Pian muovia enemmän kuin kaloja on meressä.
Monissa maissa muovipussit on kielletty kokonaan. Bangladesh, Marokko, Kenia, Ruanda ja Etelä-Afrikka ovat kieltäneet ohuet muovipussit.
Lähteet HS, Yle
Lue Selkosanomien numerosta 7/2018 myös, kuinka muovijätettä aiotaan kierrättää.

Meidän luokan mielestä muovipussit pitää kieltää myös Suomessa. Haluamme että myös tulevaisuudessa voimme syödä puhdasta kalaa ja kalat eivät kuole eikä ihminen saa myrkkyä merestä.Valoisa tulevaisuus kaikille!
Suomen Diakoniaopisto,.aikuisten perusopetus,alkuvaihe