Marutei Tsurunen kasvoi japanilaiseksi

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 04.06.2013

Marutei Tsurunen on Japanin parlamentin ainoa ulkomaalaissyntyinen jäsen. Hän muutti Japaniin 47 vuotta sitten. Hän on japanilaistunut ilmeitä ja eleitä myöten.

Marutei Tsurunen on Japanin tunnetuin suomalainen. Hän on kansanedustaja.

Suomalaissyntyinen Tsurunen on alkuperäiseltä nimeltään Martti Turunen. Hän on Japanin parlamentin ensimmäinen ja ainoa ulkomaalaissyntyinen kansanedustaja.

Tsurunen on asunut Japanissa melkein 50 vuotta. Hän on tehnyt politiikan lisäksi töitä lähetyssaarnaajana, opettajana ja kääntäjänä.

Seuraavat vaalit järjestetään Japanissa heinäkuussa. Tsurunen on niissä ehdokkaana. Tsurunen edustaa demokraatteja. Hän on puolueensa vaikutusvaltaisimpia edustajia.

Kauanko olet ollut mukana politiikassa?

– Minut valittiin vuonna 1992 oman kotiseutuni Kanagawan kaupunginvaltuustoon. Kyläni Yugawara sijaitsee 60 kilometriä Tokion eteläpuolella. Kymmenen vuotta myöhemmin pääsin varasijalta parlamentin ylähuoneeseen, ja vuonna 2007 minut valittiin uudelleen.

Miksi lähdit mukaan politiikkaan?

– Tein ensimmäiset kuusi vuotta lähetystyötä. Sen jälkeen erosin toimestani ja aloin todella kasvaa sisään japanilaiseen yhteiskuntaan. Halusin ottaa selvää tämän yhteiskunnan ongelmista. Minulla oli halu nähdä ja vaikuttaa. Poliittiseksi ohjelmakseni on sittemmin muotoutunut yhdistelmä sosiaalipolitiikkaa ja ympäristöasioita.

Minkälaisia aikoja Japanissa eletään?

– Japanin valtiolla on suuret velat. Velan määrä vastaa jo valtion budjettia kymmenen vuoden ajalta. Verotuloista puolet menee valtiovelan lyhentämiseen. Japani on siis valtavissa vaikeuksissa.

– Yksityiset ihmiset pärjäävät aika hyvin. Työttömiä on vain neljä prosenttia koko väestöstä. Tämä on mahdollista esimerkiksi siitä syystä, että monet japanilaiset tekevät osa-aika- töitä. Japanissa ei joudu työttömäksi, ellei niin itse halua. Nuoret tekevät mielellään osa-aikatöitä, jotta he saisivat enemmän vapaa-aikaa ja mahdollisuuksia matkustella. Heidän tulonsakin ovat luonnollisesti pienemmät.

Onko Japanissa sosiaalisia avustuksia?

– Pari miljoonaa japanilaista saa sosiaalisia tukia. He ovat eläkeläisiä tai muita pienituloisia. Heidän määränsä on kasvussa. Jokainen japanilainen saa eläkettä. Kansaneläkkeen määrä on pieni, noin tuhat euroa kuukaudessa. Sillä ei tule Japanissa toimeen. Elämiseen tarvitaan kolme tuhatta euroa kuussa. Kukaan ei kuitenkaan kärsi nälästä. Kodittomia on jonkin verran.

Miten Japani ja Suomi eroavat toisistaan?

– Japanissa asukkaita on enemmän kuin Suomessa. Autoja on valtavasti. Julkinen liikenne toimii Japanissa. Japanilaisilla on Suomesta hyvä mielikuva. Suomalaisella koululaitoksella on erinomainen maine. Muumit ja design tunnetaan Japanissa. Maine on puhdas. En usko, että olisin päässyt parlamenttiin ulkomaalaisena, ellen olisi Suomesta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Marutei Tsurunen kasvoi japanilaiseksi”

  1. Hieno mies kaiken kaikkiaan ja oikea ylpeys maallemme.
    On tehnyt Suomea tunnetuksi ’Nousevan auringon maassa’ enemmän kun kukaan muu suomalainen.
    Avannut myös sen saloja meille täällä enemmän kuin yksikään toinen.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)