Mitä kosmologi tekee ja tutkii?
– Kosmologia on tieteenala, joka tutkii maailmankaikkeutta. Tässä kosmologia eroaa tähtitieteestä. Tähtitieteessä tutkitaan yksittäisiä
taivaankappaleita, kuten planeettoja ja galakseja. Kosmologian keskeisiä kysymyksiä ovat esimerkiksi millaista ainetta maailmankaikkeudessa on ja miten maailmankaikkeus laajenee.
Mitä teet tavallisena työpäivänä?
– Olen teoreettisen fysiikan tutkija ja opettaja. Työhöni kuuluu tutkimusta, opetusta, apurahojen hakemista, artikkeleiden kirjoittamista ja puheiden pitämistä suurelle yleisölle.
Pitääkö tieteestä kertoa kansantajuisesti eli niin, että kaikki ymmärtävät?
– Kyllä. Nykyinen digitaalinen yhteiskunta perustuu fysiikan peruslakeihin. Tieteessä asioita tarkastellaan havainnoimalla sekä päättelemällä ja tulokset ilmaistaan täsmällisesti.
Kerron näistä asioista kansantajuisesti kolumneissani ja blogiteksteissäni.
Mitä ilmastonmuutos merkitsee?
– Ilmastonmuutos toteutuu jo nyt maapallolla. Se ei ole pelkästään uhka. Ihmiskunta elää ratkaisujen hetkiä. Koko ihmiskunta on vaarassa. Olemme tilanteessa, jossa teknologia ja kehitys voivat tuhota meidät. Jos selviämme tästä, ihmiskunnalla voi olla edessään vielä pitkä tulevaisuus.
Mikä on suhteesi Jumalaan?
– Kasvoin kristillisessä perheessä. Lapsena olin uskonnollinen ja luin iltarukouksen. Myöhemmin ymmärsin, että kristinuskon maailmankuva ei pidä paikkaansa. En siis ole uskonnollinen ihminen. Pidän kyllä kirkoista ja Raamatusta. Ymmärrän hyvin, että usko antaa joillekin ihmisille voimaa. En halua arvostella heidän vakaumustaan.
Onko avaruudessa muuta elämää?
– Me emme tiedä sitä. Maapallo on osa avaruutta. Tieteiskirjailija Arthur C. Clarken mukaan joko olemme yksin maailmankaikkeudessa tai sitten emme ole. Clarken mukaan molemmat vaihtoehdot ovat yhtä kamalia.
