Aiemmin suuret valtiot lähettivät raketteja avaruuteen. Nyt myös yritykset rakentavat avaruusraketteja. Yritykset aikovat myydä avaruuslentoja kuin lomamatkoja.
Kuuluisin avaruusyritys on amerikkalainen SpaceX. Sen omistaa upporikas Elon Musk. SpaceX on valmistanut uudenlaisen raketin nimeltään Falcon Heavy. Se vie avaruusaluksia avaruuteen.
Uutta on se, että osia Falcon Heavy -raketista palaa ehjinä maahan. Niitä voi siis käyttää monta kertaa uudelleen. Siksi lennot avaruuteen halpenevat. Mutta kallista se on silti. Yksi lento maksaa kymmeniä miljoonia euroja. Siksi Falcon Heavy on tarkoitettu myös yrityksille, jotka vievät avaruuteen mittauslaitteita tai satelliitteja.
Toinen yrittäjä on amerikkalainen Richard Branson. Hänen yrityksensä Virgin Galactic valmistelee ensimmäistä matkaa avaruusturisteille.
Myös venäläinen avaruusyritys Energia aikoo viedä matkailijoita avaruuteen. Avaruuteen pääsee 20–40 miljoonalla eurolla. Jos matkailija haluaa kävelylle avaruuteen, hinta nousee 80 miljoonaan euroon.
Lähteet HS, Uusi Suomi
Yritykset ja monet valtiot suunnittelevat myös matkoja Mars-planeetalle. Lue lisää Selkosanomien numerosta 5/2018, joka ilmestyi 14.3. 2018.
