HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Lisää kasviksia ruokaan – Selkosanomat

Lisää kasviksia ruokaan

Teksti: Kati Pohjanmaa
Kuva: Kati Pohjanmaa, Sofia Santanen
Uutinen julkaistu: 22.10.2025

Suomalaisia kehotetaan syömään enemmän kasviksia. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä syödä vähintään puoli kiloa joka päivä.

On tärkeää syödä erilaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Niitä voi syödä raakana tai kypsennettynä.

Kasviksia on helppo lisätä ruokaan, kun ne kypsentää esimerkiksi uunissa tai keitossa. Kasviksista voi tehdä myös maistuvaa levitettä leivälle.

Peruna

Peruna on suomalaisille tuttu ja tärkeä kasvis. Perunasta voi tehdä monenlaisia ruokia, kuten muusia tai uuniperunoita. Perunaa voi myös sekoittaa muiden kasvisten joukkoon.

Porkkana

Porkkana on makea juures, jota voi syödä raakana tai kypsennettynä. Porkkana sopii myös leivontaan, esimerkiksi porkkanakakkuun tai pannukakkuun. Silloin porkkana raastetaan ja lisätään taikinaan.

Palsternakka

Palsternakka on vaalea juures, joka muistuttaa porkkanaa. Sen maku on mieto ja hieman makea. Palsternakka sopii hyvin keittoihin ja uuniruokiin.

Herne

Herne on vihreä ja makea kasvis. Herneitä ostetaan usein pakasteena tai hernekeitossa. Kesällä hernettä saa myös tuoreina palkoina.

Uunikasvikset kahdelle

Kasviksista voi valmistaa uunissa hyviä ruokia.

Ainekset:
4 perunaa
2 porkkanaa
1 palsternakka
200 g pakasteherneitä
2 ruokalusikallista öljyä
1 teelusikka yrttisuolaa

Ohje:
1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.
2. Pese perunat ja porkkanat.
3. Leikkaa perunat lohkoiksi.
4. Leikkaa porkkanat suikaleiksi.
5. Kuori palsternakka ja
leikkaa se suikaleiksi.
6. Laita pellille leivinpaperi.
7. Levitä perunat, porkkanat ja palsternakka pellille
leivinpaperin päälle.
8. Lisää päälle 2 ruokalusikallista öljyä ja 1 teelusikallinen yrttisuolaa.
9. Sekoita kasvikset.
10. Paista kasviksia uunin keskitasolla 35 minuuttia.
11. Ota pelti hetkeksi ulos ja lisää kasvisten päälle jäiset herneet.
12. Paista vielä 10 minuuttia.
13. Ota kasvikset pois uunista.
14. Jaa kasvikset kahdelle lautaselle.
15. Tarjoa creme fraichen tai ketsupin kanssa.

Porkkanavoi

Terveellinen porkkanavoi sopii leivän päälle.

Ainekset:
2 porkkanaa
50 grammaa voita
1 ruokalusikka rakuunaa
½ teelusikkaa suolaa
1 teelusikka hunajaa

Ohje:
1. Pese porkkanat.
2. Pilko porkkanat neljään osaan.
3. Keitä porkkanan paloja 20 minuuttia.
4. Kaada porkkanoiden keitinvesi pois.
5. Anna porkkanoiden jäähtyä.
6. Soseuta porkkanat hienoksi sauvasekoittimella.
7. Sekoita voi porkkanasoseen joukkoon.
8. Mausta rakuunalla, hunajalla ja suolalla.
9. Nauti porkkanavoita leivän päällä.

4 kommenttia artikkeliin ”Lisää kasviksia ruokaan”

  1. Uutinen on hyvä. Minusta on tärkeää syödä paljon kasviksia, koska ne ovat terveellisiä ja maistuvia. Yritän syödä päivittäin erilaisia vihanneksia ja hedelmiä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)