HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Lautasmallista apua ruokailuun – Selkosanomat

Lautasmallista apua ruokailuun

Teksti: Tuula Puranen
Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta
Uutinen julkaistu: 25.02.2015

Lautasmalli auttaa syömään terveellisesti ja järkevästi.

Lautasmalli on yksi tapa koota ateria lautaselle. Diabetesliiton ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen kertoo, miten lautanen täytetään, kun noudatetaan lautasmallia.

– Ensin puolet lautasesta täytetään kasviksilla, Eija Ruuskanen kertoo.

Hän korostaa, että kasvikset voivat olla mitä kasviksia tahansa.

– Ja ne saavat olla missä muodossa vain. Niiden ei tarvitse olla salaattia.

Esimerkiksi porkkanaraaste tai uunissa kypsytetyt kasvikset ovat maukkaita vaihtoehtoja. Myös pakastetut kasvikset sopivat, sillä ne ovat yhtä terveellisiä kuin tuoreet kasvikset.

Kasvisten jälkeen lautasen toinen puoli on vielä tyhjä. Siitä puolet täytetään perunalla, riisillä, pastalla tai makaronilla.

Tämän jälkeen lautasesta on tyhjänä enää neljäsosa.

– Sille otetaan kalaa, lihaa tai kastiketta, Eija Ruuskanen neuvoo.

Joskus pääruokana on jokin laatikkoruoka.

– Silloin laatikolla voi täyttää puolet lautasesta, Eija Ruuskanen sanoo.

Nyt puolet lautasesta on kasviksia ja puolet laatikkoruokaa.

Jos pääruoka on keittoa, sitä otetaan lautasellinen. Kasviksia voi ottaa erilliselle lautaselle, jos haluaa. Juomaksi Eija Ruuskanen suosittelee lasillista maitoa tai piimää.

– Ja leiväksi viipale ruisleipää. Sen päälle laitetaan pehmeää kasvirasvaa noin teelusikallisen verran.

Ruokailija voi ottaa leipää enemmän kuin yhden viipaleen, jos hän liikkuu paljon. Leipää voi ottaa enemmän myös silloin, jos on oikein kova nälkä.

Jälkiruoaksi voi syödä esimerkiksi hedelmän. Lautasmallissa jälkiruoan voi myös jättää ottamatta.

Kun ruokailija noudattaa lautasmallia, hän saa ruoasta kaiken, mitä hänen elimistönsä tarvitsee. Lautasmallin noudattaminen on terveellistä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)