Lääkäriltä voi saada liikkumisreseptin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.11.2014

Liikkuminen estää monia sairauksia. Siksi lääkäri voi laatia potilaalle liikkumisreseptin.

Vuonna 2001 Suomessa käynnistyi hanke, jossa kokeiltiin liikkumisreseptiä potilaiden hoidossa. Liikkumisreseptin tarkoituksena oli, että lääkärit suosittelevat liikuntaa sellaisille potilaille, jotka liikkuvat liian vähän.

Kuinka resepti toimii?

Lääkäri keskustelee asiakkaan kanssa siitä, millainen liikunta sopii hänelle parhaiten.

Lääkäri kirjoittaa reseptiin liikkumisohjeen. Hän voi myös ohjata henkilön esimerkiksi liikunnanohjaajan, terveydenhoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle.

Asiakas saa liikkumisreseptissä esimerkiksi viikkosuunnitelman. Suunnitelma kertoo liikkumis-muodot sekä niiden määrän, keston ja tehon.

Asiakas tekee seurantakorttiin merkintöjä suunnitelman toteutumisesta. Kortin avulla on helppo keskustella reseptin noudattamisesta seuraavilla vastaanottokäynneillä.

– Liikkumisreseptejä on käytetty muuallakin, esimerkiksi Uudessa-Seelannissa, Australiassa ja Ruotsissa, kertoo dosentti Minna Aittasalo UKK-instituutista.

Sen vaikutuksia on tutkittu Suomessa ja ulkomailla.

Tutkimuksissa on selvinnyt, että liikkumisreseptin käyttö todella lisää potilaiden liikkumista. Potilaat ovat myös suhtautuneet myönteisesti liikuntaneuvontaan.

Suomessa resepti jäi hieman unohduksiin, kun 2000-luvun alun hanke päättyi. Lääkärit käyttivät liikkumisreseptiä vähän. Syynä oli se, että lääkärien koulutuksessa on vain vähän liikuntaneuvonnan opetusta. Siksi lääkärit arkailevat puhua liikunnasta.

Lyhyillä vastaanotoilla liikunnasta ei aina edes ehdi keskustella.

Sopii vähän liikkuville

Viime vuosina liikkumisreseptin käyttö on vilkastunut monissa kunnissa

– Liikkumisresepti laaditaan ihmisille, jotka liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän, Minna Aittasalo tiivistää.

Liikkumisresepti saattaa suositella aivan tavallista arkista liikkumista. Se voi myös olla ohjattua liikuntaa, joka on suunnattu aloittelijoille. Suunnitelmaan voi kuulua esimerkiksi portaissa kävelemistä tai työmatkapyöräilyä.

Liikkuminen ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia ja pienempiä vaivoja. Se auttaa ylipainon, 2-tyypin diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Lihakset ja nivelet pysyvät kunnossa, kun ihminen liikkuu.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)