Kurkkulaulu herättää kummastusta

Teksti: Hannu Virtanen
Kuva: Sauli Heikkilän arkisto
Uutinen julkaistu: 23.10.2019

Kurkkulaulu on peräisin Keski-Aasiasta. Kyseessä on vaativa laulamisen laji. Sauli Heikkilä on taitava kurkkulaulaja. Selkosanomat tutustui kurkkulauluun.

Kurkkulaulu on vaativa laulamisen laji. Kurkkulaulu on peräisin Keski-Aasiasta, mutta myös useat suomalaiset osaavat sitä. Yksi heistä on Sauli Heikkilä.

Mitä kurkkulaulu on?

– Miten siinä muodostetaan se mörisevä ääni? Kurkkulaulu on hyvin vanha laulutapa. Äänenmuodostus on erilainen kuin tavallisessa laulussa. Kargyra eli se mörisevä kurkkulaulu on vain yksi tekniikka. Muita ovat esimerkiksi höömei ja sygyt. Kargyrassa ääni syntyy käyttämällä äänihuulten päällä olevia lihaspoimuja. Normaalisti niiden värähtelyn voi huomata silloin, kun selvittelee kurkkuaan.

Voiko kurkkulaululla laulaa tuttujen laulujen melodioita?

– Kurkkulaulussa voi käyttää vain niin sanottuja yläsäveliä. Siksi sillä voi laulaa vain niitä lauluja, joiden melodia kulkee yläsävelasteikossa. Teksasin keltaruusu, Kulkuset ja Oodi ilolle ovat esimerkiksi sellaisia. Yläsävelasteikossa joidenkin sävelten laulaminen on erittäin vaikeaa tai mahdotonta.

Mistä kurkkulaulu on lähtöisin? Onko Suomessa ollut joskus aikaisemmin kurkkulaulajia?

– Kurkkulaulu on lähtöisin Altai-vuoriston ympäristöstä. Voimakkaana se on säilynyt Venäjään kuuluvassa Tuvan tasavallassa ja Länsi-Mongoliassa. Saman tapaista laulua tavataan myös Jäämeren rannoilla, Etelä-Afrikassa ja Sardiniassa. Suomessa ei ole kurkkulaulajia ollut, vaikka mistäpä sen tietää.

Onko kurkkulaulu uskonnollista, onko sen kautta otettu yhteyttä jumaliin?

– Tänä päivänä kurkkulaulu on yleensä vain taidetta. Jotkut ovat sitä mieltä, että siinä on ylimaallista taikaa. Joissakin tiibetiläisissä luostareissa on käytetty kurkkulaulua muistuttavaa laulua. Myös jotkut shamaanit käyttävät menoissaan kurkkulaulua. Minulla tällaisesta ei ole kokemusta.

Onko Suomessakin kurkkulaulajia?

– Kurkkulaulu tuli tunnetuksi Haapavesi Folkin kurssilla vuonna 1995. Samaan aikaan Maailman musiikin keskus teki yhteistyötä tuvalaisen Yat-Kha-yhtyeen kanssa. Sen jälkeen kursseja ja vierailuja on ollut runsaasti. Muusikoita on Suomessa ehkä parikymmentä ja harrastajia on noin sata. Sadat laulajat ovat kokeilleet kurkkulaulua.

Voiko kurkkulaulua opiskella Suomessa?

– Opetusta saa yksittäisiltä opettajilta. Oppiminen on hyvin yksilöllistä, toinen oppii nopeammin kuin toinen.

Lisätietoa kurkkulaulusta ja kurkkulaulun opettajia: kurkkulaulajat.fi, kurkkulaulu.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)