Koulutus vaikuttaa myös vanhusten terveyteen

Teksti: Anna Jahkola
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 27.12.2024

Tuore tutkimus kertoo, että ikäihmisten terveyserot ovat kasvussa.

Tampereen yliopistossa on tutkittu yli 90-vuotiaiden vanhusten terveyttä.

Tutkimuksen mukaan työntekijäammateissa työskennelleet ovat sairaampia kuin entiset toimihenkilöt. He myös kuolevat nuorempina.

Tyypillisiä työntekijäammatteja ovat esimerkiksi rakennustyöntekijä, myyjä tai tehdastyöntekijä.

Toimihenkilöitä puolestaan ovat esimerkiksi asiantuntijat tai suunnittelijat. Näihin töihin vaaditaan yleensä korkea koulutus.

Tutkija Linda Enroth kertoo, että korkeasti koulutetut ovat ylipäätään terveempiä.

– Tämä tutkimus osoittaa, että erot ovat lisääntyneet myös yli 90-vuotiailla.

Miten eriarvoisuutta voisi vähentää?

Terveyteen liittyvä eriarvoisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset ovat terveempiä.

Jos eriarvoisuutta halutaan vähentää, pitäisi Enrothin mielestä heikoimmassa asemassa olevia tukea.

–  Jos hallitus säästää terveydenhuollosta, se vaikeuttaa erityisesti heikoimmassa asemassa olevien elämää. Yhteiskunnan täytyy varmistaa, että kaikki pääsevät ajoissa lääkäriin. Kaikilla pitäisi myös olla varaa ostaa lääkkeitä.

Tekstin on kirjoittanut Anna Jahkola. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.

Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.

Linkki juttuun Moreenimediassa: https://moreenimedia.fi/2024/10/01/yli-90-vuotiaiden-terveyserot-ovat-kasvussa-korkeasti-koulutetut-voivat-paremmin/

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)