Koulurauha julistettiin selkokielellä

Teksti: Jenni Saarilahti
Kuva: MLL / Jere Satamo
Uutinen julkaistu: 23.09.2020

Elokuussa julistettiin Koulurauha kaikille Suomen koululaisille, päiväkotilapsille ja opiskelijoille. Koulurauhan viesti on, että kaikki ovat yhtä tärkeitä ja koulun täytyy olla turvallinen paikka.

Suomeen on julistettu Koulurauha joka syksy jo 30 vuoden ajan. Koulurauhan tarkoitus on toivottaa hyvää kouluvuotta kaikille. Kouluvuosi on hyvä, kun kaikilla on koulussa rauhallista ja turvallista.

Koulu kaikenlaisia ihmisiä varten

Jokaisessa koulussa on monenlaisia ihmisiä. On tärkeää, että kaikki voivat olla koulussa juuri sellaisia kuin ovat oikeasti.

– Koulurauha muistuttaa joka vuosi, että jokainen saa olla koulussa oma itsensä, sanoo Elina Rautiainen.

Hän on töissä Mannerheimin Lastensuojeluliitossa eli MLL:ssa. MLL on ollut joka vuosi mukana järjestämässä Koulurauhaa.

– Koulurauhaan kuuluu tapahtuma, jossa uusi Koulurauhan julistus luetaan. Lisäksi koulut saavat Koulurauha-tehtäviä. Tehtävät auttavat, että koululaiset ja opiskelijat tutustuvat toisiinsa ja viihtyvät yhdessä, Elina Rautiainen kertoo.

Tutustuminen ja yhdessä toimiminen ovat tärkeitä. – Kun tunnemme toisemme, meidän on helpompi myös ymmärtää toisiamme, Elina Rautiainen sanoo.

Tämän vuoden Koulurauha-tehtäviä suunnittelivat koululaiset ja opiskelijat Turun suunnalta. Uusissa tehtävissä esimerkiksi piirretään ja askarrellaan, pelataan sisällä ja ulkona sekä rentoudutaan yhdessä.

Koulukaveria täytyy tukea

Koulurauhalla on joka vuosi erityinen teema eli aihe. Sen valitsevat nuoret itse. Tänä vuonna teema on yhdenvertaisuus. Koulurauhan julistuksessa sanotaan: ”Olemme erilaisia, mutta samanarvoisia.”

– Yhdenvertaisuus-teeman lisäksi Koulurauhalla on tunnuslause. Se on tänä vuonna ”Käsi kädessä”, Elina Rautiainen kertoo.

Tunnuslause ei tarkoita, että koulukaveria täytyisi oikeasti ottaa kiinni kädestä. Varsinkaan nyt koronan aikaan se ei käy. ”Käsi kädessä” tarkoittaa, että on tärkeää olla mielessään lähellä koulukavereita.

– Koulussa pitää auttaa ja tukea muita. Koulukaverin on hyvä tietää ja tuntea, että ajattelet häntä ja olet hänen puolellaan.

Koulurauha julistettiin selkokielellä

Koulurauha-tapahtumassa Koulurauhan julistus luetaan suomen ja ruotsin kielellä. Se myös viitotaan. Lisäksi netissä on julistus ja Koulurauha-tehtävät monella eri kielellä.

Tänä vuonna julistus ja tehtävät julkaistiin ensimmäistä kertaa selkokielellä. – Koulurauha kuuluu kaikille. Koulurauha julistettiin selkokielellä, että kaikki voivat ymmärtää sen. Silloin kaikki voivat osallistua yhteisen Koulurauhan rakentamiseen omassa koulussa, Elina Rautiainen sanoo.

Millainen Koulurauhan julistus on?

Selkokielisessä Koulurauhan julistuksessa sanotaan esimerkiksi näin: ”Kaikilla on oikeus olla rauhassa koulussa. Koulussa pitää olla kavereita, ystäviä ja aikuisia, joihin voit luottaa.”

Koulurauhan julistus ja Koulurauha-tehtävät selkokielellä ovat netissä osoitteessa www.koulurauha.fi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)