Koko maailmassa on tehty vain noin 30 tieteellistä tutkimusta korvamadoista, vaikka ilmiö on yleinen.
Suomessa Lassi A. Liikkanen on tehnyt laajimman tutkimuksen korvamadoista. Hän tutki 10 vuotta sitten, millaisia kokemuksia 12 000 suomalaisella on korvamadoista.
Laulu soi päässä Mikä korvamato on?
– Ihminen kuvittelee, että hän kuulee musiikkia. Hän kuulee musiikkia, vaikka ei sitä tahdo. Musiikki jatkuu ja toistuu yhä uudelleen, Lassi A. Liikkanen kuvailee.
Sana korvamato on suora käännös saksan kielen sanasta ohrwurm. Korvamato ei siis ole eläin, joka luikertaa korvaan.
Spice Girls ja Lady Gaga
Ihmisiä tietysti kiinnostaa, mitkä ovat sitkeimpiä korvamatoja. Ne ovat lauluja, joita ihmiset kuulevat paljon. Jouluna joululauluista tulee korvamatoja. Euroviisut ovat korvamatoja Eurovision laulukilpailun aikana.
Kyselyjen mukaan Englannin tavallisin korvamato on Spice Girls -yhtyeen Wannabe. Myös Lady Gagan Bad Romance soi monien päässä. On helppo arvata, että Michael Jacksonin Beat it tai Maroon 5 -yhtyeen Moves Like Jagger ovat yleisiä korvamatoja.
Monet vanhat korvamadot voivat oikein hyvin. Sellaisia ovat esimerkiksi Abban SOS, Queenin Bohemian Rhapsody ja Elvis Presleyn It´s now or never.
Kyselytulosten lähteet Yle, Ilta-Sanomat
