Seikkailupuistossa kiivetään kiipeilyvaljaissa radoilla, jotka on tehty korkealle puihin tai telineiden varaan.
Keski-Euroopassa tällaiset seikkailupuistot ovat olleet suosittuja jo monta vuotta. Nyt myös Suomessa moni laskettelukeskus muuttuu kesäksi seikkailukeskukseksi. Samalla hiihdonopettajat muuttuvat seikkailuopettajiksi. Myös uusia puistoja on rakennettu ympäri Suomea luonnon keskelle.
Helsingin Mustikkamaalle avattiin seikkailupuisto Korkee vuonna 2014. Lasten rata on Mustikkamaalla noin metrin korkeudessa. Aikuisten radat voivat olla kuitenkin jopa 12 metrin korkeudessa.
Yläilmoissa kiipeillään esimerkiksi narua tai heiluvia pölkkyjä pitkin. Puusta puuhun siirrytään myös kelkalla tai erilaisia siltoja pitkin.
Lisäksi radoilla on monta zip-linea eli vaijeriliukua. Niissä kiipeilijän valjaat kiinnitetään vaijeriin. Sitten kiipeilijä liukuu vaijeria pitkin seuraavaan puuhun. Vaijeriliuku on monien kiipeilijöiden suosikki. Liu’ussa tuntuu vähän siltä kuin lentäisi ilmassa.
Lähde HS
