Kesäpäivä kaupungissa

Teksti: Heidi Ahlström
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 07.08.2023

Selkosanomat kävi katsomassa, miltä arkinen kesäpäivä Helsingissä näyttää.

Ravintolan ja torin terasseilla istuu ihmisiä. Taustalla on kerrostaloja.
Lounasaika on kohta alkamassa. Torilla ja ravintolan terassilla ei ole vielä ruuhkaa.

 

Lapsi nostaa jalallaan jalkapalloa. Hänellä on päällä pelivaatteet ja selässä reppu. Taustalla kaukana Sibelius-monumentti ja ihmisiä katsomassa monumenttia eli veistosta.
Nooa on matkalla jalkapalloturnaukseen.

 

Etualalla yläreunaa kehystää Sibelius-monumentin putket. Kuva on otettu monumentin eli veistoksen alapuolelta ja taustalla näkyy ihmisiä katsomassa sitä.
Sibelius-monumentti on kuuluisa veistos Helsingissä. Sitä käyvät katsomassa matkailijat muualta Suomesta ja ulkomailta.

 

Kahvila Regatan etupiha ja sisäänkäynti. Asiakkaiden jono yltää ulos asti.
Cafe Regatta on suosittu kahvila meren äärellä.

 

Paljon kanootteja telineessä ja muutama tyhjä kanootti rantavedessä. Taustalla kanoottien vuokraaja ja kahvila Regatta.
Kahvilan vierestä voi vuokrata kanootin, jos haluaa lähteä vesille.

 

Ihmisiä istumassa kahvilan pihalla pöytien ääressä. Keskellä pihaa on puutolppa, jossa on viisitoista punavalkoista linnunpönttöä. Taustalla meri, niemi ja saaria.
Kahvila Regatan pihassa on paljon hauskoja yksityiskohtia. Esimerkiksi kuvassa näkyvä tolppa, johon on kiinnitetty monta linnunpönttöä.

 

Kaksi ihmistä vihreässä soutuveneessä ja toinen heistä soutaa. Vieressä kaksi joutsenta ja kaislikkoa. Taustalla metsä vastarannalla.
Seurasaarenselkä on suojainen merialue. Soutuveneilijät ja joutsenet osuivat kauniisti samaan kuvaan.

 

Henkilö istuu rennosti kahvilan pihan pöydän ääressä ja katsoo merelle. Kuvan reunoja kehystää lehtipuiden runsaat oksat. Taustalla meri ja kaukana vastaranta.
Kahvitauolla on rauhoittavaa päästä meren ääreen. Aurinko lämmittää, ja meren voi myös kuulla ja haistaa.

 

Ihmisiä pelaamassa minigolfia, etualalla nuori ja aikuinen. Taustalla minigolfradan rakennus ja ratoja.
Minigolfradalla oli keskipäivällä vain muutama pelaaja.

 

Hiekkarannalla on ihmisiä istumassa, makaamassa ja kävelemässä. Reunassa korokkeella istuu kaksi rantavahtia. Taustalla merenlahden takana vastaranta, metsää ja kaksi suurta kerrostaloa.
Hietaniemen uimaranta on suuri ja suosittu. Ihmisiä oli melko vähän silloin, kun kuva on otettu.

 

Hiekkarannalla on tyhjä rantavahtien koroke. Pieni lapsi yrittää kiivetä sinne. Vieressä on kaksi aikuista. Taustalla merenlahti, vastaranta ja metsä.
Rannalle juuri saapunut lapsi yritti kiivetä tyhjälle rantavahtien korokkeelle.

 

Skeittipuiston rampit ovat värikkäät. Ylhäällä on koroke, jossa istuu aikuinen ja lapsi. Lapsi istuu kypärä päässä ja nojaa taakse käsien varassa. Aikuinen istuu kumarassa ja katsoo puhelintaan. Korokkeen takareunalla on polkupyörän vanteista tehty pieni aita.
Suvilahden skeittirampeilla oli vielä kuvausaikaan hiljaista. Paikalla oli vain yksi skuuttaaja eli potkulautailija, joka on kuvassa tauolla hengähtämässä.

 

Nuori aikuinen on kumartunut maalaamaan skeittipuiston seinän alareunaa spray-maalilla. Taustalla on seinä, jossa maalaus on vielä kesken. Siinä on mustia, vaalean violetteja ja pinkkejä muotoja.
Meeri oli Suvilahdessa maalaamassa.

 

Ison risteyksen suojatiellä kulkee kaksi nuorta. Toisella on polkupyörä ja toinen kantaa skeittilautaa. Taustalla autoliikennettä ja kerrostaloja.
Skeittilauta näkyi katukuvassa vasta sen jälkeen, kun skeittirampit olivat jo kaukana takanapäin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kesäpäivä kaupungissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)