Pienet uudet perunat maistuvat parhailta alkukesästä! Valitse mieluiten perunoita, jotka on kasvatettu Suomessa tai Ruotsissa. Ne ovat paremman makuisia kuin Välimeren maiden uudet perunat.
Uudet perunat ovat hyviä myös ilman lisukkeita. Keitä perunat kattilassa tuoreen tillin kanssa. Kun perunat alkavat olla pehmeitä, kaada vesi pois. Sen jälkeen anna pienen määrän voita sulaa lämpimien perunoiden päälle. Lisää sekaan suolaa. Syö ja nauti!
Voit myös tehdä Marttaliiton reseptillä perunasalaatin, jossa on sieniä.
Peruna-sienisalaatti
1 litra keitettyjä uusia perunoita
3 kovaksi keitettyä kananmunaa
5 suurta herkkusientä
1 desilitra hienonnettua persiljaa
1 desilitra öljyä
1 maustemitta suolaa
mehua puolikkaasta limestä
Näin teet peruna-sienisalaatin
• Leikkaa herkkusienet puoliksi. Grillaa tai paista ne. Anna niiden jäähtyä.
• Tee kastike persiljasta, öljystä, limestä ja suolasta.
• Anna sienten olla kastikkeessa vähän aikaa.
• Keitä perunoita kattilassa noin 8–15 minuuttia. Isoja perunoita täytyy keittää kauemmin kuin pieniä. Kun perunat ovat kiehuneet hetken, voit kokeilla haarukalla, ovatko perunat kypsiä ja pehmeitä.
• Keitä kananmunat.
• Leikkaa perunat puoliksi. Kuori kananmunat ja leikkaa ne lohkoiksi.
• Laita perunat ja kananmunat salaattikulhoon. Ripottele sienet niiden sekaan.
• Kaada salaatin päälle lisää kastiketta. Ja sitten herkuttelemaan.
Sain uusia tietoja ja se oli aika hyvä