Monella suomalaisella on matkailuvaunu tai matkailuauto. Matkailuvaunun tai matkailuauton omistajaa sanotaan karavaanariksi. Matkailuvaunu on henkilöauton perässä vedettävä perävaunu. Matkailuvaunussa on sängyt ja keittiö, nykyaikaisissa matkailuvaunuissa myös suihku ja wc. Matkailuautossa sängyt, keittiö, suihku ja wc ovat itse auton yhteydessä.
Mutta mikä karavaanareita heidän harrastuksessaan oikein kiehtoo? Turun karavaanarien yhdistyksen puheenjohtajaa Pentti Grothia viehättää matkustamisen vapaus. Hänellä on auton perässä vedettävä matkailuvaunu.
– Kun liikkuu matkailuautolla tai vaunulla, voi itse päättää minne matkustaa ja koska, Pentti Groth kertoo.
Samuli Edelman on laulanut, että ”karavaanari on kaikkien kaveri”. Pentti Grothin mielestä laulun sanat pitävät hyvin paikkansa.
– Karavaanarit ovat seurallisia. Leirintäalueella ollaan lähellä toisia karavaanareita, ja heihin on helppo tutustua, Pentti Groth kuvailee. Osa suomalaisista karavaanareista liikkuu lähinnä Suomessa. Monet karavaanarit suuntaavat kuitenkin myös ulkomaille.
Hannu Villanen on reissannut autollaan Venäjällä.
– Monet karavaanarit ovat hieman arastelleet matkustusta Venäjällä. Mutta meillä kaikki meni oikein hyvin, hän kertoo.
– Tiet olivat hyviä ja palvelut pelasivat. Sellaisissakin paikoissa, joissa ei ollut ennen nähty matkailuautoja, ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita, Hannu sanoo.
Hannu ja hänen vanhempansa Heikki ja Anneli ovat matkustelleet matkailuautolla myös monissa muissa maissa.

Mä olen menyt tomoisella