Muinainen Egypti oli yksi maailman vanhimmista korkeakulttuureista. Ihmiskunnan sivistys alkoi näkyä siellä.
Egypti on kiehtonut ihmisiä vuosisatojen ajan. Mika Waltarin tunnetuin teos on Sinuhe egyptiläinen. Kirjan tapahtumat sijoittuvat muinaiseen Egyptiin 3 300 vuotta sitten. Silloin hallitsi farao Ekhnaton (tunnetaan myös alkuperäisellä nimellä Amenhotep IV).
Egyptiä hallitsivat faraot ja kuningattaret. Faraot hallitsivat Egyptiä dynastisella kaudella. Faraot alkoivat hallita Egyptiä noin 5 000 vuotta sitten.
Muinaisen Egyptin ajoista on säilynyt hautarakennelmia, joissa säilytettiin muumioituja vainajia. Myös Gizan ja Kheopsin pyramidit sekä Gizan sfinksi ovat säilyneet.
Egyptin loisto -näyttelyssä on esillä noin 500 erilaista esinettä. Esineet ovat lainassa Torinon Museo Egiziosta. Torinon museossa on laajin egyptiläinen kokoelma Egyptin rajojen ulkopuolella.
Helsingin ja Tallinnan näyttelyt ovat poikkeuksellisen laajat. Näin suuria muinaisen Egyptin näyttelyitä ei ole luvasssa pitkiin aikoihin. Siksi muinaiseen Egyptiin kannattaa tutustua nyt!
Egyptin loisto – Viimeiset suuret dynastiat esillä Amos Rexissä Helsingissä 21.3.2021 saakka. Egyptin loisto – Niilinlaakson taide esillä Tallinnan taidemuseo Kumussa 21.3.2021 saakka.