Kymmenen naista on kokoontunut kurssille, jossa valmistetaan ovikranssi kuusenhavuista. Kranssi on seppele tai köynnös, jonka voi laittaa oveen.
Puutarhaopettaja Kirsi Tuominen on kurssin opettaja. Hänellä on mukanaan pitkiä oksia ja kuusenhavuja. Näistä materiaaleista me kurssilaiset valmistamme ovikransseja.
Kirsi on vetänyt monia kursseja. Hän rohkaisee meitä kurssilaisia ja sanoo, että kaikki ovat saaneet aina valmiiksi kranssin.
– Aloitamme sitomalla oksia kranssia varten. Oksat kiinnitetään ohuella metallilangalla. Paju sopii hyvin tähän tarkoitukseen. Se taipuu helposti, mutta ei katkea. Pohjan voi kuitenkin tehdä vaikka köydestä.
Askarteluliikkeistä ja kukkakaupoista löytyy myös valmiita pohjakehikoita, joita käytetään kransseissa.
Kun pohja on valmis, siihen voi kiinnitetään havuja. Kranssiin voi käyttää myös muita talvisia puita, kuten männynoksia.
– Puiden oksia ei saa repiä jonkun muun omistamasta metsästä tai puutarhasta. Se ei kuulu jokamiehen- oikeuksien piiriin. Olin onnekas, koska naapurini kaatoi kuusia. Sain sieltä paljon tarvikkeita, Kirsi kertoo.
Joulun aikaan kuusenoksia ja havuja myydään myös puutarhaliikkeissä ja kukkakaupoissa. Rautalankaa saa esimerkiksi harrasteliikkeistä.
Kuusenoksia kiedotaan kranssin ympärille ja ne sidotaan langalla. Kohta hieno kranssi on valmis! Lopuksi sen voi koristella.