Tampereen keskusta sijaitsee kauniilla paikalla kahden järven välissä. Pohjoisessa on Näsijärvi ja etelässä Pyhäjärvi.
Näsijärven pinta on 18 metriä korkeammalla kuin Pyhäjärven pinta. Järvien välissä virtaa Tammerkoski. Ruotsin kuningas Kustaa III perusti Tampereen vuonna 1779 juuri kosken takia. Koskesta saa nimittäin vesivoimaa.
Tampereesta tuli 1800-luvulla Suomen tärkein teollisuuskaupunki. Tammerkosken rannalle rakennettiin useita vaate- ja kangastehtaita. Suomen ensimmäinen sähkövalo syttyi Finlaysonin puuvillatehtaalla vuonna 1882. Finlaysonin kankaat, pyyhkeet ja lakanat ovat yhä tuttuja tuotteita.
Vaateteollisuus katosi 1900-luvun lopulla Tampereen keskustasta. Vanhoisssa tehdassaleissa on nyt museoita, ravintoloita ja palvelualojen yrityksiä.
Teatteria, jääkiekkoa ja makkaraa
Tampereella käy nykyään paljon matkailijoita. He käyvät Särkänniemen huvipuistossa, Näsinneulan näkötornissa ja museoissa.
Tampere on myös kulttuurikaupunki. Siellä toimii kaksi isoa teatteria ja monta taidemuseota. Tampereen teatterikesä on Suomen suurin teatteritapahtuma.
Melkein kaikki tamperelaiset rakastavat jääkiekkoa. Suurimpia kiekkoseuroja ovat Tappara ja Ilves. Paras suomalainen jääkiekon pelaaja on NHL:n supertähti Patrik Laine. Hän aloitti uransa Tampereen Tapparassa.
Muita tunnettuja tamperelaisia ovat esimerkiksi jääkiekkoilija Timo Jutila, taitoluistelija Kiira Korpi ja näyttelijä Esko Roine.
Musta makkara on Tampereen omituinen perinneruoka. Siinä on verta, ohranjyviä, ruisjauhoa ja sianlihaa.

Tampere on paras paikka