Aleksis Salusjärvi innostaa nuoria lukemaan rap-musiikin avulla. Hän kiertää räppäri Atomirotan eli Mikko Sarjasen kanssa ammattikouluissa, erityiskouluissa ja vankiloissa. He opettavat siellä lukutaitoa.
– Lukutaitoa tarvitaan siihen, että ihminen pystyy toimimaan omassa ympäristössään. Lukutaito on myös itsensä ymmärtämistä. On tärkeää osata sanoittaa omia tunteitaan, jotta voi ymmärtää itseään.
Olet mukana Sanat haltuun -hankkeessa. Millainen hanke se on?
– Hankkeen tarkoituksena on innostaa erityisesti poikia lukemaan. Aloitimme opettamisen ammattikouluissa, koska siellä on vähiten intoa lukemiseen.
– Autamme opettajia lukutaidon opettamisessa. Harjoittelemme lukutaitoa rap-musiikin eli räpin avulla. Tulkitsemme oppilaiden kanssa räpin sanoituksia. Sitten oppilaat kirjoittavat ajatuksistaan.
Mistä saitte idean hyödyntää rap-musiikkia opetuksessa?
– Aloimme tekemään sitä, mikä nuoria kiinnostaa. Harjoittelimme esimerkiksi pelien, sarjojen ja elokuvien lukutaitoa. Räpistä oli eniten apua.
Miten teidät on otettu vastaan?
– Oppilaat ovat olleet tosi innostuneita. On hienoa auttaa myös opettajia. Aika moni opettaja työskentelee usein yksin, mikä on raskasta.
Millaisia muutoksia olette saaneet aikaan?
– Noin puolet oppilaista ovat hyötyneet hankkeestamme. Isoin juttu on kuitenkin se, että olemme löytäneet paljon taitavia kirjoittajia. He eivät ole itse aiemmin tajunneet, kuinka taitavasti he käyttävät äidinkieltään.
Sait tammikuussa 2020 Kari Sajavaara -tunnustuspalkinnon työstäsi poikien ja miesten lukutaidon parantamiseksi. Miltä palkinnon saaminen tuntui?
– Olen itse valmistunut Jyväskylän yliopistosta, jossa palkinto jaettiin. Oli tunteellista palata sinne. Se teki samaan aikaan ylpeäksi ja nöyräksi. Palkinto myös kannustaa jatkamaan työtä.
Mitä haluaisit sanoa kaikille, jotka kamppailevat lukemisen vaikeuksien kanssa?
– On tärkeää löytää oma tapa lukea ja kirjoittaa. Moni nuori luulee, ettei osaa lukea tai kirjoittaa kunnolla esimerkiksi lukihäiriön takia. Mikään oppimisen ongelma ei kuitenkaan ole este lukemiselle ja kirjoittamiselle.
– Moni tapaamistani räppäreistä kärsii lukihäiriöstä tai muusta oppimisvaikeudesta. Silti he osaavat sanoa asiat niin, että iso joukko ihmisiä kuuntelee heitä.