Mitä Traficomin Kyberturvallisuuskeskus tekee?
– Me autamme yrityksiä ja ihmisiä, jos heillä on ongelmia tietoverkoissa. Joku on esimerkiksi voinut päästä sisään yrityksen tietojärjestelmään ja varastaa sieltä tietoja. Tai ihmistä on huijattu internetissä. Silloin neuvomme, miten ongelmia voi estää tai vähentää. Poistamme myös netistä valesivustoja, kun joku ilmoittaa sellaisesta.
– Joskus huijaukset kohdistuvat moniin ihmisiin kerralla. Silloin jaamme huijauksista tietoa median kautta kaikille, jotta huijauksia voidaan estää.
Millaisista huijauksista verkossa ihmiset ilmoittavat teille?
– Huijauksia on hyvin monenlaisia. Joku on esimerkiksi voinut saada oudon sähköpostin tai tekstiviestillä oudon linkin. Tai sitten yrityksen tietojärjestelmä on kaapattu.
Kuinka moni ihminen ottaa teihin yhteyttä?
– Saamme useita satoja yhteydenottoja viikossa.
Mitä annatte yleensä ohjeeksi?
– Se riippuu siitä, mitä on tapahtunut. Yleinen ohjeemme on, että omia tietoja ei pidä antaa tuntemattomille.
– Ei kannata koskaan klikata outoja linkkejä. Ei pidä myöskään koskaan lähettää pankkitunnuksia tai salasanoja, jos niitä pyydetään viesteissä.
– Usein ihminen on jo lähettänyt eteenpäin tietoja tai salasanoja. Silloin neuvomme, miten huijausten haittoja voi vähentää. Jos joku on saanut haltuunsa pankkitunnuksesi tai luottokorttisi tietoja, ota yhteyttä pankkiin ja pyydä pankkia sulkemaan pankkikortti tai pankkitili.
Miksi huijauksia on niin paljon?
– Huijarit haluavat aina rahaa. He yrittävät usein saada rahat huijattua pankkitililtä.
– Huijarit voivat myös pyytää ihmisiä maksamaan rahaa suoraan heille. He voivat pyytää ihmisiä maksamaan jostakin, mikä ei ole totta.
– Kolmas tapa on kiristää ihmisiä. Huijarit voivat esimerkiksi sanoa, että he julkaisevat kuvia tai salaista tietoa, jos he eivät saa rahaa.
– Neuvomme yleensä ihmisiä ja yrityksiä, että heidän ei pidä maksaa kiristäjälle. Huijarit eivät yleensä anna tietoja takaisin, vaikka he saisivat rahat.
– Huijarit voivat myös kaapata yritykseltä tai järjestöltä koko tietojärjestelmän. Se voi johtaa siihen, että yritys ei pysty toimimaan tai menettää paljon rahaa.
Ovatko huijaukset tietoverkoissa aiempaa yleisempiä?
– Tilanne muuttuu koko ajan. Ihmiset ja yritykset oppivat varomaan huijauksia. Toisaalta huijarit keksivät aina uusia tapoja huijata.
Miten voi suojautua huijauksilta?
– Ei kannata uskoa hyvää kaikesta ja kaikista verkossa, kannattaa olla vähän epäluuloinen. Jos saat oudon viestin ystävältä tai tutulta, kysy häneltä asiasta. Ei kannata klikata outoja linkkejä. Ei myöskään kannata ladata tuntemattomia ohjelmia, jos esimerkiksi viestissä pyydetään tekemään niin.
Onko totta, että samaa salasanaa ei voi käyttää eri paikoissa?
– Jos käyttää samaa salasanaa ja joku huijari saa sen tietoonsa, hän pääsee samalla salasanalla vaikka sähköpostiisi ja sosiaalisen median tileille. Silloin haitta voi olla suurempi. Siksi kannattaa käyttää eri salasanoja. Kannattaa myös käyttää eri salasanoja yksityisasioihin ja työasioihin.
Miten voi muistaa kaikki salasanat ja tunnukset, joita tarvitsee?
– Nykyään tarvitsemme niin paljon salasanoja, ettei niitä kaikkia voi muistaa. Apuna voi käyttää salasanojen hallintaohjelmaa. Tällaisia ovat esimerkiksi Lastpass, 1Password ja Bitwarden. Monet nettiselaimet auttavat myös tässä. Esimerkiksi Safari, Chrome, Edge ja MacOS voivat muistaa salasanoja.
Onko sinulla vielä jotain neuvoja?
– Kun hoidat asioita verkossa, harkitse, mitä teet. Ole varovainen, jos joku käskee sinua kiirehtimään, esimerkiksi klikkaamaan linkkiä, lataamaan jotakin tai lähettämään tärkeitä tietoja. On suuri riski, että silloin joku huijaa sinua.
Kuka?
Ari-Matti Husa
Ikä: 58 vuotta
Asuinpaikka: Lohja
Perhe: Vaimo sekä kaksi koiraa ja kaksi kissaa
Ammatti: Tietoturva-asiantuntija
Harrastukset: Amatööriradio, valokuvaus ja frisbeegolf
Kyberturvallisuutta kutsutaan myös tietoturvallisuudeksi. Siinä on kyse siitä, että ihmiset ja yritykset voivat toimia turvallisesti digitaalisessa maailmassa. Meidän täytyy voida hoitaa asioita digitaalisesti, chattailla sekä lähettää tietoa sähköpostilla ja erilaisilla älypuhelimen sovelluksilla. Meidän täytyy myös voida olla turvassa sosiaalisissa medioissa, esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa.
