Arsalan tuli Suomeen pakolaisena vuonna 2015. Aluksi hän leikkasi ilmaiseksi muiden hiuksia pakolaiskeskuksessa.
Viime vuonna hän perusti oman parturinliikkeen vaimonsa Päivin kanssa. Arsalan toimi parturina jo synnyinkaupungissaan Irakin Kalarissa. Parturinliike on nimetty hänen kotikaupunkinsa mukaan.
– Myös isäni oli parturi. Aloitin hiusten leikkaamisen yhdessä hänen kanssaan jo kymmenvuotiaana. Pikkupoikana leikkaisin vahingossa saksilla asiakkaan korvasta. Isä löi minua silloin kipeästi kepillä, Arsalan muistelee.
Suomessa on paljon kurdipartureita
Arsalan ei ole Raision ainoa kurdiparturi. Lähellä on myös kaksi muuta kurdien pitämää parturinliikettä. Naapurikaupungissa Turussa kurdipartureita on vielä lisää.
– Kurdit ovat hyviä partureita. Meille on myös tärkeää elättää itsemme ja perheemme omalla työllämme, Arsalan selittää. Hän on auttanut myös monia ystäviään perustamaan parturinliikkeen.
Leikkaus mallin mukaan
Parturinliikkeen seinällä on mallina kuuluisien jalkapalloilijoiden kuvia. Jos asiakas haluaa, niin Arsalan voi leikata hänelle samanlaisen tukan kuin vaikkapa Lionel Messillä tai Christiano Ronaldolla.
Kerran eräs 4-vuotias poika halusi Ronaldo-kampauksen. Kun leikkaus oli valmis, poika alkoi kuitenkin itkeä. Poika kertoi, että tukka on ihan kuin Ronaldolla, mutta ei hän muuten näytä Ronaldolta.
Arsalan on taitava leikkaamaan hiuksia, mutta kasvon piirteitä hän ei pysty muuttamaan.
Viivat muotia
Arsalan kertoo, että nykyään kampauksissa muotia ovat erilaiset viivat. Tukkaan leikataan tällöin pieniä alueita, joissa ei ole hiuksia. Monet irakilaiset – tai vaikkapa romanit – saattavat käydä parturissa jopa kerran viikossa. Heidän hiuksensa ovat paksuja ja tummia ja ne vaativat tämän takia useammin siistimistä.
–Vaaleiden suomalaisten, joilla on ohuemmat hiukset, ei tarvitse käydä ihan yhtä usein parturissa, Arsalan mainitsee.
??
Paras parturi Suomessa on arsalan
työsi hyvä