Palkokasvit kuten pavut ja linssit sisältävät paljon proteiinia ja kuitua. 100 gramman annoksesta papuja saat suunnilleen saman verran proteiinia kuin jauhelihapihvistä.
Purkkipapujen tai linssien valmistaminen on myös nopeaa. Valmiiksi keitettyjä papuja voi ostaa joko säilykepurkissa tai pahvipakkauksessa. Yksi purkki papuja maksaa noin euron.
Niistä voi tehdä pihvejä, patoja tai syödä suoraan purkista vaikka salaatin kanssa. Salaattia varten pavut kannattaa marinoida esimerkiksi valkosipuliöljyssä (ohje alla). Kokeile Marttaliiton Arja Hopsu-Neuvosen helppoja reseptejä.
Papuja valkosipuliöljyssä
Keitettyjen papujen marinoiminen valkosipuliöljyssä on helppoa. Tarvitset purkillisen papuja, oliiviöljyä ja mausteita.
Valkosipuliöljy pavuille:
• 4 dl keitettyjä papuja
• 3 ruokalusikallista oliiviöljyä
• 2 valkosipulin kynttä
• suolaa, mausteita ja yrttejä maun mukaan
Paloittele valkosipulit tai murskaa ne haarukalla. Sekoita kaikki ainekset oliiviöljyyn ja kaada öljyseos pannulle. Lisää pavut pannulle ja kuumenna 5–10 minuuttia.
Linssi-porkkanakeitto
Linssikeittoon tarvitset punaisia linssejä, porkkanoita, tomaattimurskaa, öljyä, sipulia ja mausteita. Keitä linssejä noin 20 minuuttia.
• 250 g punaisia linssejä
• 3 porkkanaa
• 1 tölkki tomaattimurskaa (400 grammaa)
• 1 sipuli
• 1 valkosipulinkynsi
• 1 ruokalusikallinen öljyä
• 1 teelusikallinen inkivääriä ja kurkumaa
• 1 litra vettä
• 1 ½ kasvisliemikuutiota
• ripaus mustapippuria
• ripaus persiljaa
1. Paloittele sipulit ja pilko porkkanat. Kuumenna öljy kattilassa. Lisää sitten sipulia, valkosipulia ja porkkanapaloja. Kuullota öljyssä pari minuuttia. Mausta inkiväärillä ja kurkumalla.
2. Lisää vesi, kasvisliemikuutiot ja tomaattimurska. Kuumenna.
3. Huuhdo linssit ja lisää ne kattilaan. Kypsennä keittoa noin 20 minuuttia.
4. Mausta keitto mustapippurilla ja lisää päälle persiljaa.
Kaisa Kaatra, lähde www.martat.fi
