Helppoja kakkuja joulupöytään

Teksti: Seija Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 16.12.2014

Joulun kahvipöytään saat samalla perusohjeella kaksi erilaista kuivakakkua, kun käytät hieman eri aineita.

Gluteeniton kakku maistuu myös keliaakikolle ja vehnätöntä ruokavaliota noudattavalle.

Ota tarvikkeet hetkeksi huoneenlämpöön ennen leipomista. Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen.

Voitele kakkuvuoka juoksevalla margariinilla ja jauhota huolellisesti korppujauholla tai mannaryyneillä.

Gluteenitonta kakkua varten vuoka voidellaan esimerkiksi karkealla riisijauholla tai Pofiber-perunakuidulla.

Kakkutaikinan perusohje

  • 3 kananmunaa
  • 2 dl sokeria
  • 2,5 dl kermaa
  • 2,5 teelusikallista leivinjauhetta
  • 2,5 teelusikallista vaniljasokeria
  • 5 dl erikoisvehnäjauhoja
  • 3 dl juoksevaa margariinia
  • 1 dl appelsiinimehua.

Jouluiseen kakkuun voit laittaa vaihtoehtoisesti 1dl glögiä.

Sekoita sokerit ja jauhot.

Lisää muut aineet ja sekoita. Taikinaa ei tarvitse vatkata.

Kakku kypsyy tasaisesti uunin alatasolla.

Paista sitä 40 minuuttia.

Kokeile kypsyyttä hammastikulla.

Kakku on kypsä, jos tikkuun ei jää taikinaa. Anna jäähtyä ja kumoa kakku alustalle.

Suklaakakku

Katso edellistä perusohjetta.

Suklaakakkua varten lisää taikinaan:

  • 1 dl vahvaa jäähtynyttä kahvia mehun tai glögin tilalle
  • 3 ruokalusikallista kaakaojauhetta
  • 2 dl suklaarouhetta.

Gluteeniton kahvikakku

  • 3 dl juoksevaa margariinia
  • 2 ½ dl fariinisokeria
  • 3 munaa
  • 4 dl gluteenitonta jauhoa (esimerkiksi Semper tai Sunnuntai)
  • 2 teelusikallista piparkakku-maustetta tai kardemummaa
  • 2 dl glögiä tai tuoremehua
  • 4 ruokalusikallista hilloa oman maun mukaan. Voit laittaa hillon tilalle myös pakastemarjoja.

Vatkaa margariini ja sokeri kuohkeaksi. Lisää munat yksitellen ja sekoita hyvin.

Yhdistä mausteet ja jauhot kulhossa.

Lisää kakkutaikinaan vuorotellen maustettua jauhoseosta, hilloa ja nestettä.

Lähteet: www.myllynparas.fi www.sempergluteeniton.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)