Sateenvarjojen heikko laatu harmittaa usein. Pienikin tuulenpuuska kääntää sateenvarjon helposti nurin ja rikkoo sen.
Kaupoissa myydään nykyään hyvin monenlaisia sateenvarjoja. On isoja ja jykeviä ja pieniä ja keveitä sateenvarjoja. Ikävä kyllä sekä pienet että isot varjot menevät helposti rikki.
– Meillä on myynnissä myös sellaisia sateenvarjoja, jotka on kehitetty kestämään kovaa tuulta. Ne kestävät paremmin kuin monet muut varjot, kertoo Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth.
Sateenvarjo voi maksaa 5 euroa tai yli 50 euroa. Yleensä kallis sateenvarjo kestää paremmin kuin halpa. Mutta aina näin ei ole. Toisinaan sateenvarjon tunnettu merkki nostaa hintaa, vaikka sateenvarjo ei ole mitenkään erityisen kestävä.
– Toivottavasti ihmiset voivat luottaa myyjään ja kysyä häneltä, mikä sateenvarjo on kestävä, sanoo Nina Ehrnrooth.
Jos uusi sateenvarjo menee rikki, siitä voi tehdä valituksen. – Heikoista sateenvarjoista on tehty hyvin vähän valituksia kuluttaja-viranomaisille. Ehkä asiakkaat valittavat niistä ensin kauppaan, josta ovat varjon ostaneet, arvelee tiedottaja Milla Lahtinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
