Kesällä suomalaiset grillaavat paljon ulkona. Makkara on suosittu grilliruoka. Erityisesti juhannuksena makkaraa grillataan ja syödään paljon.
Ruokakauppojen kylmäaltaissa on kymmeniä erilaisia makkaroita. Parhaan makkaran valinta voi olla vaikeaa. Niinpä Selkosanomien toimitus testasi muutamia tavallisia makkaroita. Mikä makkara sopii parhaiten grilliin?
Pyysimme testiryhmään mukaan kuusi Selkokeskuksen työntekijää. Heistä kaksi syö enimmäkseen kasvisruokaa. Ostimme viisi erilaista makkarapakettia ja kertakäyttögrillin. Veimme grillin, makkarat ja sinapit läheiseen metsikköön ja aloitimme testin.
Pyysimme, että testaajat kertovat, mitä mieltä he ovat makkaroista. Pyysimme myös arvioita numeroina asteikolla 1 ‑ 10.
Testaajat valitsivat parhaaksi grillimakkaraksi tulisen chorizon. Toiseksi sijoittui yllättäjä. Se oli kasvisnakki, joka on tehty soijasta. Itse asiassa se ei ole makkara, koska yleensä makkarassa on ainakin jonkin verran lihaa.

Tapolan Premium Lenkki Chorizo
Chorizo tarkoittaa espanjalaista makkaraa, joka on tehty porsaan lihasta. Se on maustettu tulisella paprikalla. Tämä suomalainen chorizo on myös melko tulista.
Arvioita:
Järkyttävän hyvää! Tämä on aromikasta ja maukasta. Ei tarvitse sinappia.
Arvosana: 8,5

UkkoPekka
Tämä on tavallinen kotimainen grillimakkara, jossa on 75 prosenttia lihaa.
Arvioita:
Perinteinen grillimakkara. Paljon lihaa, mutta maistuu myös jauholle.
Arvosana: 7 –

Atrian Hiillos Grillimakkara
Hiillos on hyvin suosittu suomalainen grillimakkara. Tästä makkarasta 43 prosenttia on lihaa.
Arvioita:
Perinteinen suomalainen jauhoinen makkara. Hyvä suutuntuma.
Arvosana: 4 –

Poutun Tofu kasvisnakki
Makkaratehtaat tekevät nykyään kasvisyöjille makkaran näköisiä tuotteita. Kasvisnakki on tehty soijasta.
Arvioita:
Ei maistu makkaralta. Tämä on parempaa kuin kasvismakkarat yleensä. Keveys tuntuu suussa.
Arvosana: 7

HK:n Kabanossi
Tässä makkarassa on paljon lihaa. Se ei kuitenkaan ollut testaajien mielestä kovin hyvää. Kabanossi tarkoittaa puolalaista kestomakkaraa. Suomalainen kabanossi ei juuri muistuta alkuperäistä kabanossia.
Arvioita:
Kaikkein perinteisin grillimakkara. Keskiverto grillimakkara. Suolainen!
Arvosana: 5 +
